داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت که به کولر گازی کانالی (توکار / سقفی) هم‌ معروف می باشد، یکی دیگر از مدل های کولر گازی می باشد که به مانند دیگر مدل های کولر گازی دو تکه می باشد که این دو بخش، به وسیله ی لوله مسی به یکدیگر متصل می شوند. در ادامه با فروشگاه لوازم خانگی بانه در تهران (نوین مارکت) همراه باشید تا با این نوع از انواع کولر گازی بیشتر آشنا شویم.

 

داکت اسپلیت چیست؟

 

«اسپلیت کانالی»، «داکت اسپلیت سقفی»، یا «داکت اسپلیت توکار»  نوعی سیستم تهویه مطبوع نسبتاً جدید است که برای خنک کردن و همچنین گرم کردن خانه و محل کار کاربرد دارد. از این وسیله هم در فصول گرم و هم در فصل‌های سرد می‌شود بهره برد. اسپلیت کانالی به‌خاطر همین کاربرد دوگانه و همین‌طور حفظ زیبایی محیط، بسیار محبوب است.

داکت اسپلیت به کولر گازی اسپلیت شباهت دارد؛ اما برخلاف اسپلیت معمولی، پنل یا یونیت داخلی آن به‌جای آنکه به‌صورت روکار روی دیوار یا سقف نصب شود، توکار اجرا می‌شود. به‌همین‌خاطر آن قاب بزرگی که در عکس داکت اسپلیت مشاهده می‌کنید، بعد از نصب، دیگر دیده نخواهد شد؛ مگر در زمان تعمیر و سرویس.

 

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی دیواری

 

- اصلی ترین مزیت و برتری داکت اسپلیت بر  اسپیلت معمولی یا دیواری به یونیت داخلی برمی گردد. در داکت اسپلیت ها یونیت داخلی یا همان هواساز درون سقف کاذب قرار گرفته و در دید نیست در حالی که در اسپلیت دیواری بر روی دیوار نصب می گردد.  در داکت اسپلیت ها به لطف نصب توکار می توانید هوای مطبوع را تنها با یک یونیت و از طریق کانال کشی به همه اتاق ها برسانید اما در اسپلیت های معمولی، یونیت داخلی روی دیوار نصب می شود و جریان سرمایش یا گرمایش تنها در یک اتاق پخش می شود.

- مزیت دوم داکت اسپلیت ها بر اسپلیت ها این است که  به خاطر نصب در فضای خارجی سر و صدا و نویز بسیاری کمتری  تولید می کنند.

- مزیت سوم داکت اسپلیت ها در امکان گرمایش محیط بدون نیاز به روشن کردن کمپرسور و از طریق کویل آب گرم است. استفاده از کویل آبگرم برای گرمایش تا میزان قابل توجهی از مصرف انرژی می کاهد. چرا که از برق برای تولید گرمایش استفاده نمی شود.

- مزیت چهارم : داکت اسپلیت ها امکان تعریف چندین زون در یک محیط را دارند. برای مثال اگر سالن را به عنوان زون A و اتاق خواب را به عنوان زون B تعریف کنید، می توانید تنها هوای سالن را خنک کنید، بدون اینکه تغییری در دمای اتاق خواب ایجاد شود.

- مزیت پنجم:  داکت اسپلیت ها بسیار کم مصرف تر از اسپلیت های معمولی اند.

 

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی دیواری

 

اجزای داکت اسپلیت

دیدیم که داکت اسپلیت هم دارای دو بخش است: یکی یونیت داخلی که به آن هواساز داکت اسپلیت یا اواپراتور می‌گویند و دیگری یونیت خارجی که کندانسور نام دارد. همچنین یک رابط، با لوله‌های مسی و قطعات دیگر، که این دو بخش را به یکدیگر متصل می‌کنند. کانال‌های هوای خروجی را هم نباید از قلم انداخت.

یونیتِ خارجی میزبان اجزایی مانند: کمپرسور، کندانسور، فن و موتور است و در حین خنک‌سازی محیط، گرما را به بیرون ساختمان منتقل می‌کند. در یونیت داخلی هم در کنار فن و موتور، قطعاتی مثل فیلتر هوا و حسگرهای مختلف جاخوش کرده‌اند که با وجود تنوع‌شان، مجموعا به اندازه کمپرسور نقش کلیدی ندارند.

کولر گازی داکت اسپلیت نسبت به سیستم های گرمایشی دیگر مستقل می باشد و چون کانال کشی آن از سقف می باشد از میزان لوله ی کمتری استفاده می کند. راه اندازی داکت اسپلیت نسبت به چیلر و مینی چلر از هزینه ی کمتری برخوردار می باشد و هزینه راه اندازی این سیستم نسبت به چیلر و مینی چیلر تقریبا نصف قیمت می باشد که این می تواند یکی دیگر از مزایای کولر گازی داکت اسپلیت باشد.

داکت اسپلیت چون از جدا کننده ی روغن استفاده می کند،  این امکان را فراهم می آورد که قسمت داخلی و خارجی تا ارتفاع ۲۰ متر از هم فاصله داشته باشند که این موضوع موجب می شود که کارایی دستگاه و همچنین طول عمر دستگاه بالاتر و به خوبی حفظ شود. داکت اسپلیت چون دو منظوره هستند شما میتوانید با کولر گازی داکت اسپلیت هم سرمایش و هم گرمایش داشته باشید. در فصل زمستان به راحتی میتوانید تا ۴۰درصد در مصرف انرژی برق صرفه جویی کنید که این مسئله خیلی مقرون به صرفه می باشد.

 

اجزای داکت اسپلیت: هواساز و کندانسور

 

سیستم گرمایشی داکت اسپلیت چگونه است؟

 

سیستم سرمایشی داکت اسپلیت شبیه به اسپلیت‌های معمولی است. ولی گرمایش آن به دو روش قابل انجام است: یکی گرمایش تراکمی، همان روش مرسوم کولرهای گازی، و دیگری با کویل آب گرم. در روش اول، اواپراتور (یونیت داخلی) و کندانسور (یونیت خارجی) عملکردشان را با یکدیگر عوض می‌کنند تا هوا را گرم کنند. این روش به‌خاطر مصرف زیاد برق و استهلاک بالا، تنها برای مدت کوتاه و در بعضی مناطق آب‌وهوایی توجیه اقتصادی دارد و اصلا به درد زمستان‌های طولانی نمی‌خورد.

در روش دوم، داکت اسپلیت به خروجی پکیج حرارتی یا موتورخانه وصل می‌شود تا آبی که در آنجا با گاز یا هر انرژی دیگری گرم شده، در لوله‌های داکت به گردش دربیاید و به محیط حرارت ببخشد. درنتیجه، امکان گرم کردن فضا با کمترین هزینه فراهم می‌شود و در زمستان می‌توان یونیت خارجی را از مدار خارج کرد. البته برای بهره‌گیری از این ویژگی، داکت اسپلیت علاوه‌بر سیستم کویل آب گرم باید «فشار استاتیکی» متوسط یا بالایی هم داشته باشد.

 

مزایای داکت اسپلیت چیست؟

به‌طور کلی امتیازات داکت اسپلیت بر نقاط ضعفش می‌چربد، اما نهایتا همه‌چیز به استفاده‌کننده و مکان موردنظر بستگی دارد. به صورت خلاصه از مزایای داکت اسپلیت می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

-    استفاده آسان

-    طول عمر بالا

-    استفاده بهینه از فضا

-    زیبایی بیشتر، به‌خاطر پنهان بودن یونیت داخلی

-    پوشش دادن چندین اتاق، تنها با یک یونیت داخلی

-    رطوبت‌زدایی هوا

-    کاربرد دوگانه سرمایشی-گرمایشی

-    امکان گرمایش به‌صرفه به دلیل قابلیت نصب کویل آبگرم

-    قابلیت «زون‌بندی» در بعضی مدل‌ها، برای تعیین دمای اتاق‌ها به‌طور جداگانه

-    انتخابی مناسب برای فضاهای بزرگ و پررفت‌وآمد

-    ورودی هوای تازه (در بعضی مدل‌ها)

 

معایب داکت اسپلیت چیست؟

مهمترین عیب داکت اسپلیت بر اسپلیت معمولی، هزینه نصب بالاتر آن است. از آنجایی که داکت اسپلیت نیاز به کانال کشی دارد قاعدتا هزینه نصب آن بالاتر می رود. مورد بعدی زمانی است که شما قصد دارید فقط یک اتاق یک نفره یا یک منطقه کوچک را گرم یا سرد کنید. در این صورت استفاده از اسپلیت دیواری بسیار مقرون به صرفه تر از داکت اسپلیت است.

 

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت‌ها را می‌توانیم طبق ویژگی‌های متمایزشان و تنوع اجزای داکت اسپلیت دسته‌بندی کنیم؛ از جمله براساسِ مجهز بودن یا نبودنِ کمپرسور دستگاه به فناوری اینورتر.  وظیفه کمپرسور، که قلب دستگاه‌های تهویه است و در یونیت خارجی قرار می‌گیرد، متراکم کردن گاز خنک‌کننده و گرداندنِ آن درون لوله‌ها است. در داکت اسپلیت‌هایی که کمپرسور معمولی یا بدون اینورتر دارند، موتور کمپرسور با دور ثابت کار می‌کند؛ یعنی در حین کار دستگاه، موتور یا خاموش است یا آنکه با تمام قوا به انجام‌وظیفه می‌پردازد. درنتیجه برای تنظیم دمای محیط، موتور باید مرتباً قطع و وصل شود که استهلاک بالایی به‌همراه دارد. همین استارت خوردن‌های همیشگی باعث می‌شود که اسپلیت‌هایِ کانالیِ معمولی بهینه نباشند و رده انرژی آن‌ها از B فراتر نرود.

اما کمپرسور داکت اسپلیت‌ اینورتردار می‌تواند با سرعت متغیر کار کند و قرار نیست بدائماً خاموش و روشن شود. در اینجا دور موتور کمپرسور براساس دمای محیط و نیاز سیستم تعیین می‌شود که مصرفِ برق را به‌شدت کاهش می‌دهد. داکت اسپلیت‌های مجهز به اینورتر کم‌مصرف هستند و رده‌بندی انرژی آن‌ها اغلب به A یا بالاتر می‌رسد. لرزش و سروصدای کمتر و دوام بیشتر، از مزیت‌های دیگر داکت اسپلیت‌های اینورتردار است. آن‌ها معمولاً سریع‌تر می‌توانند هوا را خنک کنند و ثبات دمای بهتری را هم فراهم می‌کنند.

 

داکت اسپلیت اینورتر و غیر اینورتر

البته داکت اسپلیت‌های اینورتری نقاط ضعفی هم دارند: یکی قیمت بالاترشان که باتوجه‌به مصرف بهینه آن‌ها، می‌تواند ارزشش را داشته باشد. دیگر آنکه تعمیرشان آسان نیست و به تعمیرکار متخصص نیاز دارد؛ ضمن اینکه به خاطر انحصاری بودن اجزای هر برند، باید به در دسترس بودن قطعات آن در کشور توجه داشت.

دسته بندی دیگر، بر اساس توان برق مصرفی داکت اسپلیت است ؛ داکت اسپلیت تکفاز و داکت اسپلیت سه فاز . معمولا برای مصارف خانگی نوع تکفاز آن مناسب تر است چراکه موتور آن اینورتر دار است. اما هم نوع سه فازش، از تکنولوژی اینورتر بی بهره است.

و دسته‌بندی دیگر، براساس نوع کمپرسور است که شامل سه نوع پیستونی، روتاری و اسکرال می‌شود. کمپرسورهای پیستونی جزو فناوری‌های قدیمی هستند و فشرده‌سازی گاز را به‌واسطه پیستون و سیلندر انجام می‌دهند. این کمپرسورها که مصرف برق بالایی دارند، بیشتر برای مناطق گرمسیری استفاده می‌شوند کمپرسور روتاری نوع جدیدتری است که بیشتر در آب‌وهوای معتدل استفاده می‌شود و نوع T3 آن هم وجود دارد که با آب‌وهوای گرمسیری سازگار است. کمپرسور روتاری مصرف برق پایین‌تر و صدای کمتری دارد. کمپرسور اسکرال نیز جدید است و از انواع دیگر، قیمت بیشتر و عمر طولانی‌تری دارد.


تفاوت داکت اسپلیت موتور سنگین و سبک

 

امکانات داکت اسپلیت سقفی

داکت اسپلیت بسیاری از امکانات اسپلیت‌ها را دارد؛ البته طبیعتا نه همه آن‌ها را. امکان فیلتر کردن هوا، ورودی هوای تازه (در بعضی مدل‌ها) و ابزارهای کنترلی مختلف از جمله پنل کنترل سیمی و اپ موبایل (بسته به مدل دستگاه)، از امکانات مشترک این دو هستند. دراین‌بین یکی از ویژگی‌های خاص داکت اسپلیت، گرمایش به‌صرفه‌تر آن در فصول سرد است.

 

مصرف برق انواع داکت اسپلیت چقدر است؟

داکت اسپلیت ها بسته به ظرفیت به برق سه فاز یا تک فاز نیاز دارند. داکت اسپلیت های تک فاز تمامی توان ها را شامل می شوند و مدل های سه فاز برای توان های بلاتر از 36 هزار ساخته می شود اما همه جا در دسترس نیست و باید انشعاب آن جداگانه خریداری شود. معمولا به ازای هر ۱۲ هزار واحد ظرفیت در داکت اسپلیت ها به ۷ آمپر برق نیاز دارید و باید مراقب باشید که آمپراژ دستگاه از کل آمپراژ موجود تجاوز نکند.

بازدهی داکت اسپلیت های تک فاز و سه فاز مثل دیگر لوازم خانگی با یک برچسب روی آنها نمایش داده می شود. هرچه ضریب بازدهی روی برچسب حروف بالاتری را نشان دهد، داکت اسپلیت کم مصرف تر است. بسیاری از داکت اسپلیت های جدید از نوع اینورتر یا اسکرول هستند و مصرف انرژی گرید یا A، +A یا A++ دارند که بهینه محسوب می ‌شود.

گاز مبرد داکت اسپیلت

دیگر مورد مهم در انتخاب داکت اسپلیت نوع گاز مبرد است. این دستگاه معمولا از گازهای مبرد R22 و R410 استفاده می کنند. گاز مبرد R22 بیشتر در مدل های قدیمی کاربرد دارد و استفاده از آن به خاطر اثرات مخرب زیست محیطی در برخی کشورها ممنوع شده است.

میزان مصرف برق داکت اسپلیت

 

خرید بهترین‌ داکت اسپلیت‌ از نوین مارکت بانه

طبیعی است که برای خرید وسیله‌ای مثل داکت اسپلیت که قرار است سال‌های سال مهمان خانه یا محیط کارتان باشد، دغدغه و حساسیت زیادی به خرج بدهید. نوین مارکت با آگاهی از این مسئله، سعی کرده تا پاسخگوی دغدغه‌های شما باشد. آیا قیمت برایتان خیلی مهم است؟ فروشگاه ما داکت اسپلیت‌های خود را به‌طور مستقیم تهیه و عرضه می‌کند و واسطه‌ها در این فرآیند دخالتی ندارند؛ پس ما می‌توانیم محصول را با نازل‌ترین قیمت‌ها در اختیار شما قرار بدهیم.

هزینه حمل باعث می‌شود که خرید از شهری دیگر برایتان توجیه نداشته باشد؟ خب، در هر شهری که باشید، ارسال از فروشگاه ما برای شما به‌رایگان انجام می‌شود. نگرانی از بابت اصالت نداشتن محصول موجب می‌شود که در خرید از فروشگاه‌های اینترنتی تردید داشته باشید؟ یک راه پیش پایتان می‌گذاریم: پس از تحویل گرفتن سفارش خود در محل، ابتدا اصل بودن کالا را بررسی کنید و بعد بهای سفارش را بپردازید. چطور است؟

برای بعد از خرید، ضمانت می‌خواهید؟ از این جهت هم هوای شما را داریم: پنج سال گارانتی برایتان فراهم کرده‌ایم؛ به‌طوری‌که دو سال گارانتی تعویض و سه سال هم خدمات رایگان پس از فروش در اختیارتان خواهد بود برای آنکه تا سال‌ها با خیالی آسوده از داکت اسپلیت خود استفاده کنید.

 

از معروف ترین برند های تولید کننده داکت اسپلیت می توان به شرکت های خارجی ال جی ، اجنرال و گری اشاره کرد که بالاترین کیفیت را تولید و بهترین خدمات پس از فروش داکت اسپلیت را به بازار عرضه می کنند. همچنین از پرفروش ترین ظرفیت داکت اسپلیت ها می توان به توان های 24000 ، 36000 و 48000 اشاره کرد. برای دریافت قیمت روز انواع داکت اسپلیت به صفحه خرید داکت اسپلیت مراجعه فرمایید.