فرق داکت اسپلیت اینورتر با معمولی در چیست؟

فرق داکت اسپلیت اینورتر با معمولی در چیست؟

می‌خواهید بدانید داکت اسپلیت اینورتر و غیر اینورتر چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ با نوین مارکت همراه باشید تا ویژگی‌های این سیستم‌های تهویه مطبوع را سبک و سنگین کنیم. به صورت کلی تجهیزات سرمایشی-گرمایشی را می‌توانیم به دو دسته معمولی و مجهز به اینورتر تقسیم کنیم در این پست از وبلاگ نوین مارکت می‌خواهیم کمی مفصل‌تر به خصوصیات کولر گازی اینورتر و معمولی بپردازیم و پاسخ کامل‌تری به سؤالات ریز و درشت‌مان بدهیم: کدام نوع داکت اسپلیت کم مصرف است؟ خرید داکت اسپلیت اینورتر ارزشش را دارد؟ آیا یکی از این دو کاملا به دیگری برتری دارند؟

 

فرق داکت اسپلیت اینورتر با معمولی

تفاوت اصلی داکت اسپلیت معمولی و اینورتردار به کلیدی‌ترین جزء داکت اسپلیت، یعنی کمپرسور، برمی‌گردد؛ همان بخشی که در یونیت خارجی قرار گرفته و وظیفه بالا بردن فشار گاز خنک‌کننده و به جریان درآوردن آن در لوله‌های سیستم تهویه مطبوع را بر عهده دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، این سرعت چرخش موتور کمپرسور است که تفاوت اصلی این دو را رقم می‌زند و عاملی هم که روی چند و چونِ این سرعت اثر دارد، مدار اینورتر است.

اینورتر یک مبدل الکترونیکی است که برای تبدیل برق جریان مستقیم (DC) به جریان متناوب (AC) استفاده می‌شود. خیلی از لوازم خانگی و غیرخانگی به این مدار مجهز هستند که از میان آن‌ها می‌توانیم یخچال، ماشین لباس‌شویی و دستگاه‌های اسپلیت را نام ببریم. اینکه این وسایل به موتور الکتریکی مجهز هستند تصادفی نیست؛ چراکه یکی از موارد کاربرد اصلی اینورترها، کنترل موتورهای برقی است که باعث شده این مبدل‌ها به نام‌های دیگری مثل کنترل دور موتور و درایور موتور هم مشهور شوند. بگذارید ببینیم که بود و نبود این مدار چه تأثیری در داکت اسپلیت اینورتر و غیر اینورتر گذاشته است.

  داکت اسپلیت معمولی

در داکت اسپلیت معمولی از اینورتر خبری نیست و درنتیجه، به آن اسپلیت بدون اینورتر هم می‌گویند. در این نوع داکت اسپلیت، موتور کمپرسور در زمان فعال بودن خود با سرعتی ثابت به کار می‌پردازد؛ فارغ از اینکه اصلاً درحال‌حاضر چنین سرعت و قدرتی لازم است یا خیر. زمانی هم که دمای محیط به حد مطلوب می‌رسد و نیازی به کار کردن کمپرسور نیست، موتور خاموش می‌شود؛ تا وقتی که دوباره به آن نیاز پیدا شود. این چرخه بارها و بارها تکرار می‌شود.

این قطع و وصل شدن‌های دائمی، اتفاق فرخنده‌ای نیست و استهلاک موتور و کلا کمپرسور را بالا می‌برد. ضمناً در هربار روشن شدن موتور، انرژی زیادی مصرف می‌شود که نتیجه آن، خودش را در قبض برق مشترک نشان خواهد داد. در کنار آن، این قطع و وصلی‌ها خودش می‌تواند عاملی برای تولید سروصدا و ایجاد مزاحمت برای ساکنین باشد.

در کنار این‌ها، گازهای خنک‌کننده‌ای که در داکت اسپلیت معمولی استفاده می‌شوند معمولاً از انواعی هستند که با محیط زیست چندان سر سازگاری ندارند. برچسب انرژی این دستگاه‌های سرمایشی هم که در حد رده B یا پایین‌تر است که خودش علاوه‌بر جیب کاربر، محیط زیست را هم از گزند بی‌نصیب نمی‌گذارد.

داکت اسپلیت کم مصرف

در آن‌سو داکت اسپلیت اینورتردار را داریم؛ یعنی دستگاه‌هایی که برچسب انرژی A یا بهتر دارند و کم مصرف ترین آن‌ها تا رده A+++ هم می‌رسند. در داکت اسپلیت مجهز به اینورتر، موتور کمپرسور از نوع سرعت ثابت نیست؛ بلکه براساس دمای محیط داخل و فضای بیرون، تعداد افراد حاضر در ساختمان و عوامل دیگر، سرعت دور آن مرتباً کم و زیاد می‌شود و نیازی به قطع و وصل شدن دائمی موتور کمپرسور نداریم.

این امر با تکنیکی به نام مدولاسیون پهنای پالس، به‌اختصار PWM، ممکن می‌شود. این تکنیک هم بازده انرژی را افزایش می‌دهد، که خرج کمتری روی دست کاربر می‌گذارد، و هم آنکه لرزش و سروصدای تولیدی دستگاه را کم می‌کند؛ در کنار آنکه با کاهش استهلاک، طول عمر بیشتری را برای کمپرسور به ارمغان می‌آورد. عملکرد سرمایشی بهتر، هم از لحاظ سرعت خنک کردن هوای محیط و هم قابلیت ثابت نگه‌داشتن دمای آن حتی در زمان تغییرات سریع هوای بیرون، جزو برتری‌های دیگر داکت اسپلیت اینورتردار بر داکت اسپلیت معمولی هستند.

تفاوت اصلی موتور اینورتر و غیر اینورتر

می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین فرق داکت اسپلیت اینورتر با معمولی در همین مصرف برق کمتر اینورتردارها است. گفته می‌شود که مصرف انرژی داکت اسپلیت کم مصرف اینورتری نسبت به مدل مشابه بدون اینورتر تا ۳۰ درصد کمتر است. انعطاف‌پذیری بالای کمپرسور اینورتر هم به سیستم اجازه می‌دهد که در حالت‌های مختلف و متنوعی کار کند که امکانات بیشتری را برای استفاده‌کننده‌ها به ارمغان می‌آورد. با خرید کولر گازی اصلی است که میتوانید از قابلیت اینورتر واقعی بهره ببرید. متاسفانه بسیاری از سودجویان کولر گازی های بدون اینورتر را به عنوان اینورتردار به مشتری از خدا بی خبر می فرشوند.

یک مزیت دیگر خرید داکت اسپلیت اینورتر برای کسانی است که در مناطق شرجی و مرطوب زندگی می‌کنند. داکت اسپلیت اینورتری قابلیت رطوبت‌زدایی بهتری نسبت به نوع معمولی دارد و به همین خاطر، در آب‌وهوای پررطوبت هم آسایش قابل‌قبولی را برای استفاده‌کننده به‌همراه خواهد آورد.

البته هیچ‌چیز در این دنیا کامل نیست و این در مورد داکت اسپلیت اینورتر هم صدق می‌کند. مهم‌ترین مشکلی که در خرید و فروش داکت اسپلیت اینورتر وجود دارد، قیمت بیشتر آن نسبت به مدل‌های معمولی است. هرچند این هزینه اولیه بالاتر برای قیمت داکت اسپلیت اینورتر، دیر یا زود عملا با قبض‌های برق سبک‌تری که از راه می‌رسند، پوشش داده می‌شود، ولی به‌هرحال در خیلی موارد، مسئله‌ای نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

نقطه ضعف دیگری که در داکت اسپلیت اینورتردار دیده می‌شود، دشواری تعمیر آن است. تعمیر کردن این تجهیزات کار هر کسی نیست و به نیروی ماهر و متخصص نیاز دارد که طبعا هزینه بیشتری را طلب خواهد کرد. همچنین تامین قطعات یدکی مسئله دیگری است که باید مراقب آن باشید. به دلیل آنکه قطعات داکت اسپلیت‌های اینورتری هر برندی مختص به خودش است، اگر وضعیت دسترسی به قطعات آن برند در کشور خوب نباشد، خرابی دستگاه می‌تواند شدیداً برایتان دردسر درست کند.

به‌خاطر همین موارد، انتخاب میان داکت اسپلیت اینورتر و غیر اینورتر به نیازها و ترجیحات خریدار و شرایط محل زندگی یا کار او بستگی دارد. پس خودتان باید دراین‌باره تصمیم بگیرید.


خرید داکت اسپلیت اینورتر و قیمت داکت اسپلیت اینورتر بانه

اگر قصد خرید داکت اسپلیت اینورتر را دارید، نیاز نیست راه دوری بروید. فروشگاه اینترنتی نوین مارکت در فروش داکت اسپلیت اینورتر و سیستم‌های سرمایشی-گرمایشی دیگر، سابقه‌ای طولانی دارد و با دغدغه‌های خریداران این نوع محصولات به‌خوبی آشنا است.

یکی از نگرانی‌های همیشگی مشتریان، به‌ویژه در زمان خرید اینترنتی و مخصوصا در مورد برندهای معروف، اصل بودن کالای انتخابی است. ما این مشکل را به روشی ساده حل کرده‌ایم: شما می‌توانید پس از خرید از ما و تحویل گرفتن سفارش خود در محل، که با ارسال رایگان انجام می‌شود، ابتدا از اصالت کالا اطمینان پیدا کنید و سپس مبلغ مربوطه را بپردازید. همچنین گارانتی پنج ساله داکت اسپلیت، تضمین دیگری است تا در زمان پساخرید هم خاطرتان آسوده باشد. این گارانتی شامل سه سال تعویض کالا و دو سال خدمات پس از فروش به‌صورت رایگان می‌شود.

اما از لحاظ قیمت چطور؟ خب، در کشور ما تقریبا هر کالایی از قیمت ارز تأثیر می‌پذیرد. در چنین وضعیتی، محصولات وارداتی که جای خود دارند و قیمت داکت اسپلیت اینورتر هم از این شرایط مستثنی نیست. بااین‌حال فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی بانه نوین مارکت امکان آن را دارد که در فروش داکت اسپلیت اینورتر و سیستم‌های تهویه مطبوع دیگر، آن‌ها را با قیمتی کم و منصفانه، با ادعای پایین‌ترین قیمت بازار، در اختیار مشتریان بگذارد. این امر به‌خاطر آن است که ما مستقیماً این محصولات را وارد کشور می‌کنیم و در این فرآیند، اثری از واسطه‌ها نیست.