مقایسه مصرف برق کولر گازی اسپیلت و داکت اسپلیت

مقایسه مصرف برق کولر گازی اسپیلت و داکت اسپلیت

بسیاری از مردم از تفاوت‌های دستگاه‌های تهویه هوا آگاهی کاملی ندارند و در هنگام خرید و مقایسه مدل‌های مختلف سؤالات زیادی ممکن است برایشان ایجاد شود. از اصلی‌ترین سؤالاتی که هنگام تهیه سیستم تهویه هوا توسط مشتریان پرسیده می‌شود مصرف برق دستگاه است. کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها دو مدل از دستگاه‌های تهویه هوا هستند که تقاضای زیادی در فصل گرما برایشان ایجاد می‌شود. در این مقاله سعی داریم که مصرف برق این دو مدل دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم و با مزایا و معایب هر کدام آشنا شویم. در ادامه از نوین مارکت بخوانید:

•    داکت اسپلیت چه ویژگی‌هایی دارد و مزایا و معایب آن چیست؟

•    کولرهای گازی چه ویژگی‌هایی دارند و مزایا و معایب آن‌ها چیست؟

             •    مقایسه مصرف برق کولر های گازی و داکت اسپلیت‌ها

•    نکات خرید از نوین مارکت

 

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت در اصل سیستمی مشابه کولر گازی دارد؛ با این تفاوت که یونیت‌های داخلی آن‌ها به جای اینکه روی دیوار یا سقف نصب شوند، به صورت توکار در داخل سقف‌های کاذب اجرا می‌شوند. داکت اسپلیت‌ها از سیستم‌های استاتیک (High Static) استفاده می‌کنند که یعنی دارای دریچه‌های هوای بالای 0.5 اینچی هستند و می‌توانند تهویه هوا را در مکان‌های بزرگ را به راحتی انجام دهند. پس نوع نصب آن‌ها با کولر گازی متفاوت است و می‌توان گفت که از تکنولوژی به‌روزتری هم برای تهویه هوا استفاده می‌کنند. علاوه بر این داکت اسپلیت‌ها معمولاً توانایی گرمایش محیط و افزایش کیفیت هوا و تنظیم رطوبت را نیز دارا هستند و با استفاده از مکانیزم چرخه معکوس می‌توانند دمای محیط را به صورت یک‌دست تنظیم کنند.

کولر گازی های پنجره ایی نیز نوعی از کولر گازی است که یک تکه بوده و بسیار مقرون به صرفه است. این نوع از کولر گازی میتواند در لبه پنجره قرار بگیرد و نیازی به کانال کشی مجزایی ندارد.

مانند هر دستگاه دیگری داکت اسپلیت‎‌‌ها هم دارای مزایا و معایبی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

مزایای استفاده از داکت اسپلیت:

مقرون‌به‌صرفه بودن : استفاده از این دستگاه‌ها در دراز مدت می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های جانبی و همچنین قبض برق شود.

حفظ زیبایی ساختمان : داکت اسپلیت‌ها به علت اینکه به صورت توکار نصب می‌شوند می‌توانند زیبایی طراحی داخلی ساختمان را حفظ کنند.

عملکرد بدون سروصدا : داکت اسپلیت‌های مدرن در کنار کارایی‌های زیادی که دارند میزان صدای بسیار کمی هم تولید می‌کنند.

طول عمر بسیار بالا : این دستگاه‌ها اگر به صورت درست نگهداری شوند می‌توانند تا 15 سال هم بدون مشکل کار کنند.

افزایش کیفیت و سلامت هوا : داکت اسپلیت به دلیل اینکه جریان هوای یکدستی ایجاد می‌کند می‌تواند هوا را به صورت مدام تازه کند.

معایب داکت اسپلیت‌ها:

هزینه اولیه : برای تهیه و یا نصب داکت اسپلیت نیاز به هزینه اولیه هست که ممکن است پرداختش برای برخی مشکل باشد.

نیاز به طراحی برای نصب: باید توجه کنید که در هر مکانی نمی‌توانید از داکت اسپلیت استفاده کنید و در ساختمان مورد نظر باید فضای کافی در سقف و یا دیوارها وجود داشته باشد.

 

کولرهای گازی چه ویژگی‌هایی دارند؟

کولرهای گازی هم مانند داکت اسپلیت‌ها دارای دو یونیت مجزا هستند؛ یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی. یونیت داخلی در داخل ساختمان قرار می‌گیرد که باید در اتاق قرار بگیرد و یا روی دیوار متصل شود. دو یونیت توسط لوله‌های عبور جریان هوا به یکدیگر متصل می‌شوند. این سیستم‌ها نیز می‌توانند با توجه به مدلی که انتخاب می‌کنید گرما و سرما را در محیط ایجاد کنند و دمای مطبوع را برای خود فراهم کنید.

از مزایا و معایب کولرهای گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای کولرهای گازی:

کنترل مجزای یونیت‌های داخلی: با توجه به اینکه هر یونیت به صورت جداگانه نصب می‌شود می‌توانید در اتاق‌ها و یا قسمت‌های مختلف دمای دلخواه خود را به صورت مجزا ایجاد کنید.

منعطف بودن در استفاده: کولرهای گازی را می‌توان تقریباً در هر مکانی با هر ویژگی مورد استفاده قرار داد.

نصب آسان: نصب و راه اندازی این دستگاه‌ها بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از داکت اسپلیت‌ها هستند هزینه راه‌اندازی کمی هم دارند.

قیمت ارزان‌تر: کولرهای گازی نسبت به داکت اسپلیت‌ها قیمت ارزان‌تری دارند که البته نکته قابل توجه این است که دارای قابلیت‌های کمتری نیز هستند.

معایب کولرهای گازی:

عمر نسبتاً کم: در کل کولرهای گازی عمر مفیدی تا 5 سال دارند که البته بعد این مدت می‌توان با انجام تعمیرات طول عمر آن‌ها را افزایش داد.

دخیل شدن در طراحی داخلی محیط – با توجه به اینکه این دستگاه‌ها در فضای داخلی محیط نصب می‌شوند می‌توانند تأثیر زیادی در ظاهر محیط داشته باشند.

نیاز به تمیز شدن مداوم – برای افزایش طول عمر و کارایی بهتر دستگاه نیاز است که مدام دستگاه تمیز شود.

 

مقایسه مصرف برق کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها

همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره شد سیستم و یونیت‌های کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها تقریباً مشابه هستند و تنها نوع نصب و راه اندازی آن‌ها متفاوت است. همچنین می‌توان گفت که میزان برق مصرفی این دو دستگاه نیز در ظرفیت و زمان کارکرد یکسان، تفاوت چندانی با هم ندارد، اما البته داکت اسپلیت در ظرفیت‌های بالاتر می‌تواند فضای بیشتری را نسبت به کولرهای گازی تحت پوشش قرار دهد و استفاده و نصب آن معمولاً در دراز مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر از نصب چند دستگاه کولر گازی است.

برای مثال اگر که بخواهیم یک واحد 90 متری را در شرایط آب و هوایی تهران با استفاده از کولرهای گازی خنک کنیم باید در حالت ایده‌آل از 2 یونیت 9000 برای دو اتاق خواب و یک یونیت 24000 برای اتاق پذیرایی استفاده کنیم. حال اگر به جای این کار از یک سیستم داکت اسپلیت 36000 استفاده کنیم به دلیل عدم استفاده از همه فضاها به صورت هم‌زمان می‌توانیم از ظرفیت کم‌تر دستگاه و از دور کند آن استفاده کنیم. در نتیجه می‌توان گفت که مصرف برق در حالت دوم و استفاده از داکت اسپلیت بسیار کمتر از حالت اول خواهد شد.

به هرصورت استفاده از داکت اسپلیت یا کولر گازی ممکن است دلایل مختلفی برای هر فرد و مکان داشته باشد. اما واضح است که اگر قصد تهیه یک سیستم تهویه هوا برای یک مکان بزرگ را دارید و یا می‌خواهید دمای محیط خود را به صورت یکدست تنظیم کنید و از قابلیت‌هایی مانند تصفیه و هوا و یا تنظیم رطوبت بهره‌مند شوید داکت اسپلیت‌ها بهترین گزینه هستند. اما اگر مکان مورد نظر شما دارای سقف کاذب و یا دیوارهای مناسب برای نصب داکت اسپلیت نیست باید به فکر تهیه کولرهای گازی باشید. در مورد مصرف انرژی هم باید گفت که نصب داکت اسپلیت با اینکه هزینه راه‌اندازی اولیه دارد می‌تواند در دراز مدت مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد اما اگر یک کولر گازی با کیفیت و مدرن هم تهیه کنید نگرانی خاصی بابت قبض برق خود نخواهید داشت

 

مزایای خرید از نوین مارکت

در فروشگاه نوین مارکت شما می‌توانید انواع کولرهای گازی و داکت اسپلیت‌ها را مشاهده کنید و با توجه به نیازهایتان مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر در زمینه انتخاب کولر گازی و یا داکت اسپلیت دچار تردید هستید می‌توانید با کارشناسان فروشگاه بزرگ نوین مارکت ارتباط بگیرید تا با توجه به خواسته‌های شما از مشاوره خرید رایگان ما بهره‌مند شوید.

نکته قابل توجه دیگر این است که تمامی محصولات ارائه شده توسط نوین مارکت دارای ضمانت اصالت کالا هستند. همچنین گارانتی 5ساله برای تمامی کالاهای ارائه شده در این فروشگاه فعال می‌شود و خریداران می‌توانند تا 2 سال از خدمات تعویض کالا و تا 3 سال از خدمات پس از فروش رایگان نوین مارکت استفاده کنند.

از دیگر خدمات ارزنده نوین مارکت ارسال رایگان کالا و سیستم پرداخت در منزل خریداران است. مشتریان ما می‌توانند پس از دریافت کالا و مطمئن شدن از کیفیت و اصالت کالا اقدام به پرداخت هزینه آن درب منزل کنند

 

منبع