داکت اسپلیت مخصوص مناطق گرم و خشک و مناطق گرم و شرجی

داکت اسپلیت مخصوص مناطق گرم و خشک و مناطق گرم و شرجی

اگر محل زندگی‌تان گرم و خشک است یا ساکن منطقه‌ای شرجی هستید، باید به دنبال داکت اسپلیت مناسب این اقلیم باشید. نوین مارکت در این پست به خصوصیات چنین محصولی پرداخته است.

می‌دانیم که در مناطقی که رطوبت هوا بالا است، مثل استان‌های شمال کشور، استفاده از کولر آبی اصلاً مناسب نیست. در آب‌وهوای شرجی که رطوبت زیاد با گرمای طاقت‌فرسا همراه است، این وضعیت بدتر هم می‌شود؛ به‌طوری‌که شرایطی آزاردهنده و حتی تهدیدکننده برای سلامتی به وجود می‌آید. دلیل این مسأله، آن است که کولر‌های آبی در طی فرآیند خنک کردن هوا، رطوبت آن را بالا می‌برند. البته به همین دلیل، این تجهیزات سرمایشی برای نواحی گرم و خشک گزینه خوبی محسوب می‌شوند.

اما درآن‌سو، کولر‌های گازی (شامل اسپلیت دیواری، اسپلیت ایستاده و داکت اسپلیت) براساس چرخه تبرید تراکمی کار می‌کنند که باعث افزایش رطوبت هوا نمی‌شود؛ ضمن آنکه خیلی از آن‌ها هم به قابلیت رطوبت‌زدایی مجهز هستند. درنتیجه، کولر‌های گازی در مناطق شرجی و همین‌طور مرطوبِ معتدل، عملکرد رضایت‌بخشی دارند. پس در جا‌هایی مثل مناطق ساحلی جنوب کشور و همچنین حاشیه دریای مازندران، اسپلیت و داکت اسپلیت به‌خوبی جوابگو خواهند بود. اما یک مسأله دیگر هم هست: هر نوع کولر گازی برای اقلیم خاصی طراحی شده است.

 

داکت اسپلیت مناسب مناطق شرجی و گرم و خشک

 

اسپلیت‌ها و داکت اسپلیت‌ها از لحاظ سازگاری با آب‌وهوا به سه رده اصلی تقسیم می‌شوند

  •    رده T1: ویژه مناطقی که آب‌وهوای معتدل دارند؛ مانند: تهران، مشهد، شیراز و شهر‌های استان‌های شمالی ایران
  •    رده T2: برای اقلیم سردسیر، مثل شهر‌های تبریز و اردبیل
  •     رده T3: برای مناطقی که آب‌وهوای گرم و خشک یا شرجی/گرمسیری دارند؛ مثل یزد و شهر‌های حاشیه خلیج فارس

 

این دسته‌بندی نشان می‌دهد که کولر گازی موردنظر، یا بهتر بگوییم کمپرسور آن، با کدام اقلیم سازگاری بهتری دارد. این سازگاری هم از لحاظ راضی‌کننده بودن عملکرد دستگاه در اقلیم مربوطه است و هم از نظر تأثیر شرایط جوی برروی دوام و کیفیت سیستم. در کولر‌های گازی T3 کمپرسور، به‌عنوان مهم‌ترین بخش سیستم سرمایشی، مقاومت بهتری دربرابر گرمای طاقت‌فرسای محیط بیرون دارد و نسبت به کلاس T1 در چنین شرایطی طول عمر بیشتری خواهد داشت. درواقع برای مناطقی که دمای هوا مرتباً به بالای ۴۳ درجه می‌رسد، محض خاطر دوام آوردن دستگاه هم که شده باید از نوع T3 استفاده کرد. پس برای مناطق گرم و خشک و شرجی یا گرمسیری بایستی به دنبال اسپلیت یا داکت اسپلیتی با کمپرسور T3 یا اصطلاحاً «موتور سنگین» باشیم. درآن‌سو کمپرسور‌های T1 و T2 «موتور سبک» محسوب می‌شوند.

 

درحال‌حاضر کمپرسور‌های دستگاه‌های تهویه مطبوع از لحاظ ساختار به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند: پیستونی (رفت‌وبرگشتی)، روتاری (دوار) و اسکرال (مارپیچی). کمپرسور‌های پیستونی از همه قدیمی‌تر هستند و مصرف بالای برق و سروصدای زیاد از مشکلات آن‌ها است. بااین‌حال آن‌ها قدرت سرمایش زیاد و مقاومت بالایی در برابر گرما دارند و از این نظر برای مناطق گرم و حاره‌ای انتخاب مناسبی به شمار می‌روند. این کمپرسور‌ها معمولاً در رده T3 قرار می‌گیرند.

 

مورد دوم، یعنی کمپرسور‌های روتاری مصرف برق پایین‌تری دارند و در حین کار هم صدای کمتری تولید می‌کنند. البته در عوض، هزینه تعمیر آن‌ها بالاتر است و بیشتر هم برای مناطق معتدل یا T1 مناسب هستند. کمپرسور‌های اسکرال هم اغلب در اسپلیت‌های پرظرفیت به کار گرفته می‌شوند و طول عمر بالا، مصرف کم و لرزش و سروصدای اندکی دارند که در مقابل قیمت بالاتر آن‌ها، معامله بدی به نظر نمی‌رسد. این کمپرسور‌ها برای انواع آب‌وهوا قابل استفاده هستند.

 

اما یک نکته، قبل از آنکه وارد بحث بعدی شویم: درباره دلیل مناسب بودن کولر گازی برای آب‌وهوای مرطوب و شرجی که صحبت کردیم، ولی شاید برایتان جای سؤال باشد که این رطوبت‌زا نبودن چرخه سرمایش کولر گازی، برای استفاده از آن در مناطق گرم و خشک نوعی نقص محسوب نمی‌شود؟ بله، ولی تولیدکننده‌ها این نقص را با روش‌های مختلفی پوشش داده‌اند. یکی از این روش‌ها، مجهز کردن دستگاه تهویه به فیلتر ویتامین C است. این فیلتر که در بسیاری از اسپلیت‌ها و داکت اسپلیت‌های امروزی به کار برده می‌شود، در تماس با رطوبت هوا ویتامین سی آزاد می‌کند. این فیلتر نوعی ماده جاذبِ رطوبت هم دارد تا در هوای خشک هم قادر به کنترل رطوبت هوا باشد. ویتامین سی موجود در این فیلتر با کمک به حذف آلاینده‌های معلق در فضا، پوست را مرطوب و باطراوت می‌کند و نوعی حس تازگی و خنکی به شخص می‌دهد. به این شکل دیگر خشکی هوا برای کاربر آزاردهنده نخواهد بود. از این فیلتر برای مدتی طولانی، در مواردی تا یکی-دو سال، می‌توان استفاده کرد.

 

محصولات خوب داکت اسپلیت

 

ما در فروشگاه نوین مارکت مجموعه‌ای از برند‌های مطرح تجهیزات سرمایشی را داریم تا شما بتوانید بسته به آب‌وهوای محل زندگی، مناسب‌ترین مدل از نظر خودتان را انتخاب کنید. اگر در منطقه معتدل زندگی می‌کنید، به دنبال محصولی از کلاس T1 باشید و اگر ساکن اقلیم گرمسیری، شرجی یا گرم و خشک هستید، باید سراغ رده T3 بروید. البته که در حالت کلی می‌توانید از دستگاه‌های اختصاصی کلاس T3 در آب‌وهوای معتدل هم استفاده کنید، ولی به دلایل مختلف، چنین کاری توصیه نمی‌شود.

یکی از محصولات موجود برای آب‌وهوای گرم و حاره‌ای، داکت اسپلیت‌گری 36000 است که برای متراژی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر مربع کفایت می‌کند. درآن‌سو داکت اسپلیت مدیا 36000 را داریم که به کمپرسور اسکرال مجهز شده و قادر است سرمایش فضایی از ۱۵۰ تا ۱۷۰ متر مربع را تأمین کند. البته قیمت بالای این کمپرسور T3، خودش را به‌خوبی در قیمت محصول منعکس کرده است.

 

خرید انواع داکت اسپلیت سقفی از بانه و نوین مارکت

 

در هر جای کشور عزیزمان که هستید، می‌توانید اسپلیت و داکت اسپلیت را از فروشگاه کولر گازی بانه یعنی نوین مارکت سفارش بدهید. چه از مردم خونگرم جنوب باشید یا اهالی زحمتکش دل کویر، سفارش شما را با ارسال رایگان، در جلوی درب خانه به دست‌تان می‌رسانیم. بهای دستگاه را هم می‌توانید در محل و بعد از آنکه خیال‌تان از بابت اصل بودن محصول آسوده شد، پرداخت کنید؛ بهایی که به‌لطف حذف شدن واسطه‌ها از فرآیند تأمین، از کمترین‌های بازار است. دو سال ضمانت تعویض و سه سال خدمات پس از فروش رایگان، مجموعا پنج سال گارانتی، هم با احترام تقدیم‌تان خواهد شد.