طریقه نصب داکت اسپلیت چگونه است؟

طریقه نصب داکت اسپلیت چگونه است؟

یکی از تجهیزاتی که برای سرمایش و گرمایش فضاهای مختلف، انتخاب و نصب می‌شود، داکت اسپلیت است. این نوع از تهویه مطبوع در مدل‌های مختلف، توسط برندهای معتبر طراحی و به فروش می‌رسد. سیستم داکت اسپلیت دارای دو جزء خارجی و داخلی است که جزء خارجی آن در فضای بیرونی و جزء داخلی آن در فضای داخلی نصب می‌شود. آنچه این دو یونیت مجزا را به یکدیگر متصل می‌کند، لوله‌های مسی هستند.

 

در این مقاله قصد داریم به طریقه نصب آن بپردازیم. نصب داکت اسپلیت به دلیل اینکه یک کار تخصصی است، باید توسط متخصصان ماهر انجام شود تا بهترین عملکرد را داشته باشد. اگر در نصب یونیت داخلی، یونیت خارجی، کانال کشی و لوله‌های مسی اختلال ایجاد شود، عملکرد دستگاه نیز با مشکل مواجه می‌شود. در ادامه طریقه نصب داکت اسپلیت را به طور کلی توضیح خواهیم داد.

 

نقشه نصب داکت اسپلیت

با توجه به راندمان بالا، بازدهی مناسب و ظرفیت بالا، امروزه از داکت اسپلیت در بسیاری از ساختمان‌های تجاری، اداری، هتل‌ها و مجتمع‌های مسکونی برای تامین سرمایش و گرمایش استفاده می‌کنند. اما قبل از اقدام به نصب داکت اسپلیت، باید ابتدا از پروژه بازدید شود و میزان ظرفیت آن مشخص شود. با توجه به فضای پذیرایی که می‌توان دو یا سه دریچه را نصب کرد، همچنین با توجه به تعداد اتاق خواب‏ها، تعدا دریچه‌ها می‌توانند افزایش پیدا کنند که این موضوع در انتخاب ظرفیت دستگاه تاثیرگذار است.

پس از اینکه متناسب با فضا، دستگاهی با ظرفیت مناسب خریداری شد، اینک باید نقشه نصب داکت اسپلیت با توجه به فضا طراحی، سپس مراحل نصب انجام شود. در نقشه نصب، مواردی همچون انتخاب بهترین محل برای نصب یونیت داخلی و خارجی، انتخاب محل برای تخلیه آب، انتخاب محل کانال کشی و انتخاب محل دریچه‌ها به طور کلی مشخص می‌شود. در طریقه نصب داکت اسپلیت، این کار کمک می‌کند تا نصب به طور دقیق و بدون هیچ گونه مشکلی انجام شود.

 

اجزای داکت اسپلیت

از نظر ساختاری می‌توان گفت داکت اسپلیت جزء سیستم‌های بسیار ساده است که از دو قسمت هواساز یا یونیت داخلی و کندانسور یا یونیت خارجی تشکیل می‌شود.
یونیت خارجی داکت اسپلیت

یونیت خارجی داکت اسپلیت از قطعاتی همچون فن، دینام، کمپرسور، موتور و سایر قطعات تشکیل شده است. طرز کار یونیت خارجی داکت اسپلیت به این شیوه است که زمانی که دستگاه روشن می‌شود، گاز مبرد در کندانسور توسط کمپرسور متراکم می‌شود، سپس از طریق لوله‌های مسی در کندانسور به شیر انبساط و هواساز منتقل می‌شود. پس از انجام فرایند فیلتراسیون، هوای خنک از خروجی یونیت داخلی به کانال‌ها سپس به دریچه‌های خروجی منتقل و در نهایت در فضای داخلی منتشر می‌شود.
محل نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت

اگر می‌خواهید داکت اسپلیت بهترین عملکرد را داشته باشد، باید فضای مناسبی را برای نصب آن انتخاب کنید. به موارد مهمی که باید در انتخاب محل نصب داکت اسپلیت در نظر بگیرید، توجه کنید:

1.    انتخاب یک مکان سایه دار
یونیت خارجی هرچه در فضای خنک‌تر قرار بگیرد، کارایی آن دو چندان و طول عمر بیشتری خواهد داشت. سعی کنید فضایی را در نظر بگیرید که در طول روز کمتر در معرض مستقیم نور خورشید است. گرمای خورشید باعث می‌شود تا موتور داکت اسپلیت گرم‌تر شده، در نتیجه طول عمر سیستم کاسته خواهد شد. با انتخاب یک فضا که در طول روز بیشتر سایه است، بدون نگرانی می‌توانید از داکت اسپلیت در تمام فصول سال استفاده کنید. اگر فضای نصب یونیت خارجی به طور مستقیم در معرض نور خورشید است، بهترین راه حل ایجاد یک سایه بان است تا نور خورشید باعث گرم شدن دستگاه نشود.

2.    تهویه هوای مناسب
از دلایل اصلی نصب یونیت خارجی در فضای بیرونی این است که تهویه هوا به خوبی صورت می‌گیرد. از نصب یونیت خارجی در اطراف درختان، پوشش گیاهی، اشیای بزرگ و هر آنچه که باعث پوشاندن یونیت خارجی می‌شود، جداً خودداری کنید. هر آنچه که در تهویه هوا اختلال ایجاد می‌کند، باید از اطراف یونیت خارجی دور شود.

3.    دور از رطوبت
وجود رطوبت می‌تواند بر یونیت خارجی داکت اسپلیت تاثیر منفی بگذارد. رطوبت باعث می‌شود تا قطعات داخلی این سیستم به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی شوند. در نتیجه توصیه می‌شود محل مورد نظر جهت نصب یونیت خارجی به دور از هر گونه رطوبت باشد.
در طریقه نصب داکت اسپلیت، توصیه می‌شود از نصب یونیت خارجی در اطراف دودکش‌ها، هود آشپزخانه، فضاهایی که آلودگی هوا وجود دارد، خودداری کنید. چرا که چربی و ذرات آلودگی به مرور زمان باعث کثیف شدن کندانسور، در نتیجه کاهش ضریب انتقال حرارت و در نهایت منجر به خرابی کندانسور می‌شود.

4.    سر و صدا
زمانی که یونیت خارجی شروع به کار می‌کند، همراه با سر و صدا خواهد بود. این سر و صدا می‌تواند برای بسیاری از افراد آزار دهنده باشد. پس به این نکته دقت کنید و محل نصب را در نزدیکی اتاق خواب، انتخاب نکنید. همچنین توصیه می‌شود به دلیل ایجاد سر و صدا از نصب یونیت خارجی در نزدیکی فضای همسایگان نیز خودداری کنید.

5.    فاصله جانبی
در نصب یونیت خارجی باید فاصله‌های جانبی را کاملا رعایت کنید. این امکان وجود دارد که در یک ساختمان چندین سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت نصب شود. برای انتخاب محل نصب کندانسور در فضای خارجی دقت داشته باشید، کندانسورها در فضای خارجی در نزدیک یکدیگر نصب نشوند. اگر چند دستگاه در کنار هم قرار گرفته‌اند حداقل فاصله بین دو دستگاه باید حدود ۴۰ سانتی متر باشد.

 

نکات مهم نصب یونیت خارجی داکت اسپلیت

قبل از انتخاب محل مناسب جهت نصب یونیت خارجی، ظرفیت و ابعاد دستگاه را چک کنید.

اولین نکته در انتخاب محل نصب داکت اسپلیت، دسترسی آسان به فضا است.

به طور کلی یونیت خارجی را بر روی پشت‌بام نصب می‌کنند اما می‌توان آن را بر روی سطح دیوار و روی پایه نیز قرار داد.

در طریقه نصب داکت اسپلیت، دستگاه باید کاملا تراز نصب شود.

از آنجایی که کمپرسور دستگاه به هنگام کار کردن باعث لرزش می‌شود، به هنگام نصب بهتر است از لرزه گیر نیز برای یونیت خارجی استفاده کنید. برند های معتبری مثل داکت اسپلیت مدیا به دلیل کیفیت بالای ساخت دارای کمترین لرزش اند.

پس از نصب کامل داکت اسپلیت، چند فاکتور از جمله دما، فشار گاز و آمپراژ مصرفی دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. بر روی سیستم دستگاه یک برچسب وجود دارد که میزان شارژ گاز را نشان می‌دهد.

 

یونیت داخلی داکت اسپلیت

مهمترین وظیفه یونیت داخلی که با نام هواساز نیز شناخته می‌شود، پخش کردن هوای مطبوع به فضای داخلی است. با توجه به اینکه یونیت داخلی زمینی یا سقفی است، می‌توانید آن را در کف زمین یا در سقف کاذب نصب کنید. در یونیت داخلی داکت اسپلیت سینی تخلیه، پروانه، دینام و اواپراتور وجود دارد که این قطعات با کمک یکدیگر می‌توانند باد سرد یا گرم را تولید و فضا را خنک یا گرم کنند. یونیت داخلی دارای دو دریچه است. دریچه زیرین برای سرویس دوره‌ای و یا تعمیر قطعات در نظر گرفته شده است و دریچه جلویی که با نصب کانال به دریچه‌های خروجی هوا منتهی می‌شود.

محل نصب یونیت داخلی داکت اسپلیت

پس از انتخاب محل مناسب برای نصب یونیت خارجی، اینک باید یونیت داخلی را در جای مناسب نصب کنید. اولین گزینه برای نصب یونیت داخلی سقف کاذب است. امروزه ساخت و سازها تغییر پیدا کرده و در بیشتر ساختمان‌های نوساز سقف کاذب طراحی و اجرا می‌شود. برای نصب یونیت داخلی در سقف کاذب محلی را در نظر بگیرید که از فضای کافی جهت تعمیر یا سرویس داکت اسپلیت برخوردار باشد. به دلیل اینکه این سیستم کمی سر و صدا از خود ایجاد می‌کند، بهتر است در فضاهایی همچون اتاق خواب، اتاق نشیمن و یا سرویس بهداشتی آن را نصب نکنید. بهترین فضا، فضایی است که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نصب یونیت داخلی نکته مهم، هوابند کردن دستگاه است تا از مکش هوای زیر سقف جلوگیری شود.

در طریقه نصب داکت اسپلیت، برای یونیت داخلی باید یک فاصله ۲۵ سانتی متری را از فضای اطراف در نظر بگیرید. به طور کلی بهترین ابعادی که برای نصب یونیت داخلی باید در نظر گرفت ۱۲۰ * ۱۲۰ یا ۱۴۰ * ۱۴۰ سانتیمتر است. با توجه به مدل داکت اسپلیت، ارتفاع یونیت داخلی می‌تواند تا ۵۰ سانتیمتر برسد.

 

دریچه داکت اسپلیت

اینک باید دریچه‌های خروجی هوا را مشخص کنید. در هر اتاق از جمله اتاق خواب، اتاق نشیمن و هر فضایی که مایل هستید تا از هوای سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید، محل دریچه را علامت‌گذاری کنید. هیچ محدودیتی برای اجرای دریچه‌ها وجود ندارد و می‌توانید آن‌ها را حتی در آشپزخانه نیز اجرا کنید. برای نصب اولین دریچه، بهتر است نسبت به یونیت داخلی حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. پروفیلی که برای دریچه خروجی هوا در نظر گرفته می‌شود با توجه به ظرفیت دستگاه متفاوت است. با توجه به ظرفیت دستگاه که می‌تواند بین ۱۸ هزار تا ۶۰ هزار باشد، عرض دریچه می‌تواند ۹۵، ۱۰۰ یا ۱۱۰ و طول آن ۱۶۵، ۱۷۰ یا ۱۹۰ سانتی متر باشد.

 

نصب کانال داکت اسپلیت

زمانی که یونیت خارجی و یونیت داخلی نصب می‌شود، پس از انتخاب محل نصب دریچه‎ها، اینک باید مسیر یونیت داخلی را به دریچه‏ها، کانال‌کشی کنید. در واقع تنها راه برای انتقال هوای گرم و سرد به اتاق‌ها، آشپزخانه و سایر فضاها، کانال کشی است. مسیر کانال کشی به این صورت که یک سمت آن به دریچه‌های خروجی هوا و سمت دیگر آن به خروجی هوای یونیت داخلی متصل می‌شود. آنچه در کانال کشی اهمیت دارد بررسی تمام جوانب است. شما باید به طور کامل مواردی همچون ابعاد دریچه خروجی هوا و محل قرار گرفتن کانال‌ها را به طور دقیق در نظر بگیرید. بهترین راه حل برای کانال کشی داشتن یک نقشه اصولی است تا نصب بدون هیچ مشکلی انجام شود.

در نصب کانال داکت اسپلیت عایق کاری از اهمیت بالایی برخوردار است. عایق کاری کمک می‌کند تا هوای گرم و سرد از جداره خارجی کانال‌ها خارج نشود، از تعریق و اتلاف حرارت در کانال جلوگیری می‌کند. بهترین عایق برای کانال کشی عایق الاستومری است و بهترین ضخامت، انتخاب عایق با ضخامت ۶ میلی متر است. البته بسیاری از کارفرمایان به دلیل قیمت بالای عایق الاستومری، عایق پلی اتیلن یا متالایز را انتخاب می‌کنند. عایق‌ها به صورت لایه، توسط چسب به کانال چسبیده می‌شوند.

 

لوله‌های مسی داکت اسپلیت

در طریقه نصب داکت اسپلیت، می‌توان گفت لوله‌های مسی رابط بین یونیت داخلی و خارجی هستند که با انتقال گاز مبرد بین این دو یونیت خنک‌سازی هوا انجام می‌شود. دقت داشته باشید که لوله‌های مسی برای جلوگیری از تعریق یا اتلاف حرارت باید دارای عایق الاستومری با ضخامت استاندارد باشند. محل نصب لوله‌های مسی کاملا مشخص است، یک سمت این لوله به شیر رفت و برگشت یونیت داخلی و یک سر دیگر آن به شیر رفت و برگشت یونیت خارجی متصل می‌شود. لوله‌های مسی در مسیر رفت و برگشت به یونیت داخلی از طریق جوشکاری متصل می‌شوند. پس از نصب لوله‌های مسی، محل اتصال آن‌ها را حتما چک کنید.

یکی از مواردی که در نقشه نصب داکت اسپلیت باید به آن دقت کنید، فاصله بین یونیت داخلی و یونیت خارجی است، هرچه این فاصله بیشتر باشد، طول لوله مسی افزایش پیدا می‌کند، در نتیجه احتمال دارد عملکرد سیستم به خوبی صورت نگیرد. حداکثر طولی که برای لوله‌های مسی در نظر گرفته می‌شود، با توجه به ظرفیت دستگاه حدود ۱۰ تا ۳۰ متر است.

لوله‌های مسی در سایزهای مختلف به فروش می‌رسند که باید با توجه به مدل دستگاه، لوله‌های مسی را در سایز مناسب خریداری کنید. با توجه به اینکه این لوله‌ها در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند، از قیمت‌های مختلف برخوردارند. لوله مسی باید بسیار منعطف باشد تا با عبور از مسیر، دچار شکستگی و ترک نشود. هرگز از کابل مسی چند تکه در نصب داکت اسپلیت استفاده نکنید.

 

برق کشی داکت اسپلیت

برای برق کشی داکت اسپلیت باید یک کابل سه رشته‌ای را تهیه کنید که یک سر آن به یونیت داخلی متصل می‌شود و سر دیگر کابل به جعبه برق در کندانسور متصل می‌شود. برای برق کشی داکت اسپلیت باید از کابل‌هایی استفاده کنید که دارای روکش پلاستیکی هستند تا دچار آسیب دیدگی نشوند.

 

لوله درین داکت اسپلیت

بر اثر رطوبت هوا در اواپراتور آب تجمع پیدا می‌کند که برای تخلیه آب نیاز به نصب لوله درین است. در نصب لوله درین با توجه به اینکه شاخه اصلی یا شاخه فرعی است، قطر لوله متغیر خواهد بود. برای شاخه‌های اصلی قطر ۳۲ میلی متر و برای شاخه‌های فرعی قطر ۲۵ میلیمتر را در نظر می‌گیرند. همچنین نصب یک هواکش در بالاترین سطح الزامی خواهد بود.

از آنجا که وظیفه لوله درین تخلیه آب است، در نتیجه در نصب لوله دقت کافی داشته باشید تا شیب رو به پایین داشته باشد. شیب رو به بالا مانع از تخلیه آب می‌شود. به طور کلی بهتر است این لوله ۵ سانتی متر پایین از یونیت داخلی قرار بگیرد. در طریقه نصب داکت اسپلیت، لوله درین باید کاملا صاف و بدون هیچگونه تاب خوردگی و قوس باشد.

 

فیوز داکت اسپلیت

انتخاب فیوز برای دستگاه داکت اسپلیت به ظرفیت دستگاه بستگی دارد. با توجه به ظرفیت دستگاه که می‌تواند ۲۴ هزار تا ۶۰ هزار باشد، از فیوز با آمپر ۱۰ تا ۱۶ و برای سه فاز از آمپر ۸.۵ و ۹ استفاده می‌شود.

ترموستات داکت اسپلیت
یکی دیگر از قطعات در نصب اسپلیت، ترموستات است که بهترین محل برای نصب آن ارتفاع ۱.۵ متر از سطح زمین است. از نصب ترموستات در نزدیکی پنجره و یا دستگاه‌هایی که حرارت تولید می‌کنند، خودداری کنید.

 

سرویس دوره‌ای داکت اسپلیت

آنچه کمک می‌کند تا عمر سیستم داکت اسپلیت بیشتر شود و دچار خرابی‌های ناگهانی نشود، سرویس‌های دوره‌ای است. با سرویس‌های دوره‌ای علاوه بر اینکه در مصرف انرژی می‌توان صرفه جویی کرد، از هزینه‌های گزاف در طولانی مدت نیز جلوگیری خواهد شد. تمیز کردن و شستشوی فیلترها، شارژ گاز داکت اسپلیت از مهمترین فاکتورهایی است که در سرویس دوره‌ای باید به آن‌ها توجه شود.

پس از نصب داکت اسپلیت، اگر با گذشت زمان هوای خروجی از اسپلیت خنک نبود، اگر سیستم گرمایشی گرمای خوبی را ایجاد نمی‌کند، اگر دستگاه آبریزش دارد، همچنین در صورت شنیدن صداهای ناهنجار، بلافاصله دستگاه را خاموش کرده و از تعمیرکاران حرفه‌ای برای سرویس داکت اسپلیت کمک بخواهید.

 

نصب داکت اسپلیت را برایتان انجام می دهیم

پس از اینکه متناسب با فضای مورد نظر داکت اسپلیت را در ظرفیت‌های مختلف انتخاب کردید، نکته حائز اهمیت انتخاب محل نصب و مراحل نصب است. اگر مراحل نصب به خوبی و اصولی انجام نشود، علاوه بر اینکه راندمان دستگاه کاهش پیدا می‌کند، طول عمر دستگاه نیز کاهش پیدا کرده و دچار خرابی خواهد شد. توصیه می‌شود با توجه به طریقه نصب داکت اسپلیت، تنها از افراد متخصص و کاربلد کمک بخواهید.

ما در نوین مارکت با داشتن 6 سال سابقه درخشان می توانیم راه گشای کار شما باشیم. نوین مارکت از اصلی ترین وارد کننده های داکت اسپلیت و سایر وسایل مطبوع گرمایشی و سرمایشی به ایران است که خدمات نصب و راه اندازی داکت اسپلیت را نیز توسط کادر مجرب خود برای شما عزیزان انجام می دهد. شما در هر جای ایران که باشید می توانید با برقراری یک تماس تلفنی ساده، از کارشناسان ما کمک بگیرید و داکت اسپلیت خود را راه اندازی کنید.