تفاوت کولر گازی موتور سنگین و سبک | تفاوت موتور T1 و T3 | انواع موتور کولر گازی

تفاوت کولر گازی موتور سنگین و سبک | تفاوت موتور T1 و  T3 | انواع موتور کولر گازی

برای بسیاری از مردم تفاوت کولر گازی موتور سنگین و سبک یک سوال است و می پرسند اصلا کولر گازی موتور سنگین چیست و چه تفاوتی با کولر گازی موتور کوچک (سبک) دارد؟ یکی از مهم ترین فاکتور هایی که در هنگام خرید کولر گازی باید به آن توجه کنیم این است که این کولر گازی دارای موتور سنگین است یا موتور سبک.

در این مقاله از نوین مارکت  به صورت جامع به بررسی این دو نوع کمپرسور(موتور) کولر گازی پرداخته ایم و مزایا و معایب هر کدام را به صورت کامل برای شما شرح داده ایم. همراه نوین مارکت باشید.

 

موتور در کولرهای گازی چه اهمیتی دارد؟

 

از بین قسمت های تشکیل دهنده کولر گازی، موتور(کمپرسور)  آن از اهمیت بالایی برخوردار است. موتور کولر گازی به ویژه نوع و قدرت آن یکی از مهمترین ویژگی هایی است که باید در هنگام خرید این وسیله تهویه مورد توجه قرار گیرد. زیرا که نوع کمپرسور هم در قیمت کولر گازی و هم در هنگامی که نیاز به تعمیر دارد و در تامین قطعات تاثیرگذار است. به این ترتیب آشنایی با انواع کمپرسور کولر گازی کمک بزرگی به خریداران و همچنین تعمیرکاران کولر گازی می کند.

کمپرسور در واقع قلب کولر گازی شماست، زیرا که عمل آن مکش گاز از اواپراتور و رانش به طرف کندانسور می باشد که سرعت کولر را تا چندین برابر افزایش می دهد. دریک سیستم تبرید تراکمی کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار لازم را ازیک قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار می کند که این فشار در قسمت مکش ضعیف و در قسمت رانش قوی می باشد.

 

انواع موتور (کمپرسور) کولر گازی کدام است؟

 

همه کمپرسور های کولر گازی ها را بر اساس سه نوع کمپرسور پیستونی، اسکرال ویا روتاری تولید می کنند. بسیاری از برندهای مطرح تنها از یک نوع کمپرسور در ساخت کولر گازی بهره می برند و برخی برندهای دیگر همه نوع کمپرسور کولر گازی را مورد استفاده قرار می دهند و قیمت های مختلفی برای آن ها در نظر می گیرند. سازندگان باتوجه به شرایط آب و هوایی و ظرفیت کولر نوعی از کمپرسور را مشخص و در کولر به کار می برند.

 

  • کمپرسور موتور سبک یا T1 : منظور از اصطلاح T1 (موتور سبک) در کولر گازی به این معناست که کمپرسور مربوطه شرایط کار در مناطق معتدل خزری, فلات غربی , شمال غربی و مناطقی که هوای نسبتا معتدلی را دارا می باشد، را دارد. به عبارت دیگر این کولر گازی توانایی کار در شرایط آب و هوایی نهایتا تا 43 درجه سانتیگراد را داراست.
  • کمپرسور T3 یا موتور سنگین : منظور از اصطلاح T3 (موتور سنگین) در کولر گازی به این معناست که کمپرسور مربوط شرایط کار در مناطق فلات مرکزی که دمای هوا بسیار گرم و خشک و در جنوب که هوا گرم و شرجی است را دارا می باشد. مناطقی که دمای هوا به بالای 43 درجه و تا +55 سانتیگراد می رسد باید حتما کولر گازی با کمپرسور نوع T3 استفاده شود. این کولر گازی ها قدرت سرد کنندگی بسیار بالایی دارند و دمای مناسب را حتی در گرم ترین روزهای سال مهیا می کنند . تفاوت کمپرسورهای T3و  T1در این هست که کمپرسورهای T1 نسبت به T3 از قدرت کمتری نسبت به تحمل دمای محیط برخوردارند.

 

1- کولر گازی با کمپرسور پیستونی موتور سنگین

 

کمپرسور پیستونی موتور سنگین  که دارای کلاس T3 است شبیه سیلندر و پیستون خودرو عمل می کند که مقداری از گاز مبرد موجود در محفظه کمپرسور تحت رفت و برگشت پیستون به داخل سیلندر مکیده شده و متراکم شده و با فشار به داخل سیستم فرستاده می شود ،کولر دارای کمپرسور پیستونی از کولرهای پر قدرت و در مقابل پر مصرف است .

این نوع کمپرسور کولر گازی یکی از قدیمی ترین سیستم های کمپرسوری است که در کولر مورد استفاذه قرار گرفته است و هنوز نیز کاربردهای خاص خود را دارد و به دلیل قدرت خنک کنندگی بیشتر نسبت به مدل های دیگر در مناطق گرمسیری کاربرد بیشتری دارد و یکی از بهترین نوع موتور کولر گازی برای مناطق گرمسیر شناخته می شود.

 

برای فهمیدن اینکه کولر گازی موتور سنگین بهتره یا سبک در ادامه مزایا و معایب هرکدام را به تفصیل شرح داده ایم:

 

مزایای کولر گازی موتور سنگین با کمپرسور پیستونی

  • قیمت مناسب تر
  • رایج بودن
  • وجود تعداد بالای تعمیر کاران متخصص این نوع کمپرسور
  • قدرت خنک کنندکی بیشتر

 

معایب کولر گازی موتور سنگین با کمپرسور پیستونی

  • صدای زیاد
  • مصرف بالا
  • راندمان پایین

 

2- کولر گازی کمپرسور اسکرال موتور سنگین

 

کمپرسور اسکرال که از موتورهای سنگین است و دارای کلاس T3 است از دو تیغه فلزی ضخیم به صورت مارپیچ تشکیل شده است که یکی از تیغه ها ثابت وآن یکی متحرک است. زمانی که گاز از دریچه ی ورودی به داخل محفظه می رود با حرکت 360 درجه تیغه دوار فشرده می شود تا به نقطه انتهایی رسیده و از مسیر خارج شود. لایه کناری کاملا جلوی نشتی یا هرگونه نقص در فرآیند فشرده سازی گاز را می گیرد . این فرایند آرام و بدون لرزش است از این رو با کمپرسور پیستونی قابل مقایسه است. کمپرسور اسکرال که از موتور های سنگین است نسبت به تمام کمپرسورها دارای بازده و عملکرد بهتری است و در ظرفیت های بالا (24000 تا 96000 ) مورد استفاده قرار می گیرد و نسبت به کمپرسور پیستونی مصرف پایین تری دارد.

 اسکرال برای اسپیلت , چیلرها و دستگاه های مطبوع مرکزی استفاده می شود . از مهمترین مزایای کمپرسور اسکرال راندمان بالا , صدای کم و طول عمر زیاد آن می باشد و نسبت به دیگر کمپرسورها قیمت بسیار بالاتری دارد. باید اضافه کنم جدیدترین, به روز ترین و شاید بهترین کمپرسور کولر گازی اسکرال است.

 

مزایا کولر گازی موتور سنگین با کمپرسور اسکرال

  • راندمان بالاتر
  • عمر طولانی تر
  • صدای کمتر
  • مصرف انرژی کمتر و بهینه

 

معایب کولر گازی موتور سنگین با کمپرسور اسکرال

  • قیمت بالا
  • نصب تنها روی کولر گازی با ظرفیت بالا

 

3- کولر گازی کمپرسور روتاری موتور سبک

 

کمپرسور کولر گازی روتاری که از موتور های سبک است دارای کلاس T1 است و معمولا در مناطق سردسیری مانند غرب و شمال ایران مورد استفاده قرار می گیرد . نحوه کار کمپرسور روتاری این گونه است که گاز یا مبرد از طریق یک دریچه به داخل کمپرسور مکش می شود و زمانی که وارد فضای کمپرسور روتاری می شود به وسیله تیغه هایی که با سرعت می چرخند به سمت قسمت خروجی رفته و کمپرس می شود و به این ترتیب مبرد فشرده شده و با فشار بالا به سیستم منطقل می شود . کمپرسور روتاری در کولرهایی با ظرفیت 7 هزار تا 36 هزار استفاده می شوند .

در کل کمپرسورهای روتاری از کمپرسورهای پیستونی بهتر است، این مدل انرژی بسیار کمتری مصرف می کند و در مقابل کارایی خیلی بهتری دارد، ولی کمپرسورهای پیستونی قدرت سرمایش بهتری دارند.

 

مزایای کولر گازی موتور سبک با کمپرسور روتاری

  • صدای کمتر نسبت به کمپرسور پیستونی
  • مصرف بهینه نسبت به کمپرسور پیستونی
  • راندمان بالاتر نسبت به کمپرسور پیستونی
  • ابعاد کوچکتر (حدود 40 درصد سبک تر  و کم حجم تر هستند )
  • لرزش کمتر , قطعات کمتر و در نتیجه قابلیت اطمینان بالاتر نسبت به کمپرسور پیستونی

 

معایب کولر گازی موتور سبک با کمپرسور روتاری

  • هزینه تعمیرات بیشتر نسبت به کمپرسور پیستونی
  • ظرفیت پایین تر

 

4- کولر گازی کمپرسور روتاری موتور سنگین

 

کمپرسور کولر گازی روتاری بر خلاف پیستونی و اسکرال هم موتور سنگین و هم موتور سبک دارد که دقیق روی مدل دستگاه درج می گردد. این مدل از کولر گازی شبیه دو مدل پیشین برای مناطق گرمسیری و حاره ایی مناسب بوده و تحمل گرمایی بسیار بالایی تا +55 درجه سانتی گراد را دارد.

این موتور تمامی ویژگی های مثبت کولرکای موتور سنگین را دارارست و نسبت به مدل های پیستونی و اسکرال جدید تر بوده و مصرف و صدای نویز پایین تری نیز دارند.

 

عکس موتور کولر گازی

 

بهترین نوع کمپرسور کولر گازی کدامند؟

 

تا اینجا با انواع موتور کولر های گازی آشنا شدیم.  متوجه شدیم چه تفاوت هایی باهم دارند، مزایا و معایب هرکدام چیست و چه کاربردهایی دارند. حال در ادامه به مطرح ترین برند هایی که در حال حاضر  انواع کمپرسورها را در کولر گازی های خود مورد استفاده قرار می دهند را بررسی می کنیم و به صورت بولت وار آن ها را معرفی می کنیم. برای دریافت اطلاعات دقیق از مشخصات فنی، قیمت و سایر جزئیات هرکدام روی آن ها کلیک کنید تا به صفحه مربوطه منتقل شوید.

 

بهترین کولر گازی موتور سنگین

 

ایوولی

 

جنرال گلد

 

جنرال شکار

 

پنجره ایی

 

بهترین انواع کولر گازی موتور سبک

 

 

 

خرید کولر گازی اصل و کولر گازی داکت اسپلیت از بانه

 

برای انتخاب نوع کولر گازی باید به منطقه محل زندگی تان توجه کنید . اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید کمپرسور کولر گازی مدل پیستونی و اسکرال و روتاری موتور بزرگ که از انواع کولر های گازی با موتورهای سنگین است که میتواند جزو انتخاب های شما باشد.

 

همچنین کولر گازی با کمپرسور روتاری موتورسبک برای استفاده در مناطق سردسیر و معتدل توصیه می شود و اگر برای فضاهای بزرگ به کولر گازی نیاز دارید و با هزینه بیشتر مشکلی ندارید کولر گازی با کمپرسور اسکرال که از موتورهای سنگین است گزینه مناسبی است.

 

از آنجایی که برای خرید یک دستگاه داکت اسپلیت و یا کولر گازی نیاز به هزینه پرداختی بالایی است، باید بسیار دقت کنیم که خرید مان را کجا انجام می دهیم. نوین مارکت با واردات مستقیم انواع برند های داکت اسپیلت و کولر گازی اسپلیت، محصولی با بالاترین کیفیت و ضمانت اصل به مشتریان عرضه می کند.

در هر نقطه ای از ایران که باشید، به صورت تک و یا عمده می توانید داکت اسپیلت یا کولر گازی اسپلیت موردنیاز خود را  سفارش دهید و آن را درب منزل به صورت رایگان تحویل بگیرید. با خرید هر محصولی از نوین مارکت، از پنج سال گارانتی شرکتی بهره مند خواهید شد. قیمت این دستگاه ها با توجه به نوسانات ارز متغیر خواهد بود، بنابراین برای دریافت آخرین قیمت می توانید با کارشناسان نوین مارکت در ارتباط باشید.