میزان مصرف برق داکت اسپلیت را میدانید؟

میزان مصرف برق داکت اسپلیت را میدانید؟

نگران مصرف برق داکت اسپلیت خانه هستید؟ می‌خواهید مبلغی را که روی قبض می‌آورد محاسبه کنید؟ با ارزانترین فروشگاه لوازم خانگی بانه همراه باشید.

 

حتما سال‌هایی را که کولرهای گازی اسپلیت، تازه پا به خانه‌ها گذاشته بودند به یاد می‌آورید؛ همان زمانی که به  ‌خاطر وجود سیستم‌های تهویه هوای پرمصرف و بدون اینورتر، همه‌جا صحبت از قبض‌های برق سنگین به‌خاطرِ داشتن اسپلیت بود. خوشبختانه با پشرفت‌های تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، حالا لوازمی با مصرف انرژی بهینه داریم که قبض‌هایی برقشان به اندازه مدل‌های قدیمی سنگین نیست، اما همین مقدار هم باید مدیریت شود و بایستی در جریان چند و چون آن باشیم.

مثل هر وسیله سرمایشی و گرمایشی دیگری، یکی از ملاک‌های مهم در خرید داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی و استفاده از آن، میزان مصرف برق داکت اسپلیت است. در ادامه، درباره محاسبه هزینه برق و عوامل موثر بر کاهش مصرف داکت اسپلیت صحبت می‌کنیم.

 

محاسبه هزینه برق داکت اسپلیت

 

برای آنکه بتوانیم مصرف برق اسپلیت کانالی را به دست بیاوریم، ابتدا باید به کاتالوگ یا جدول مشخصات فنی آن مراجعه کنیم. اگر هم هنوز داکت اسپلیت موردنظرتان را تهیه نکرده‌اید، نخست باید از مناسب بودن ظرفیت و مشخصات دیگر مدل انتخابی برای مکان موردنظر مطمئن شوید که موضوع نیمه دوم مقاله است.

 

شاخصی که به دنبال آن هستیم، توان ورودی یا توان مصرفی دستگاه بر حسب کیلووات (kW)، آن‌هم در حالت سرمایش (Cooling) است. معمولا این ویژگی با عبارتی مانند Power input یا Total input در کاتالوگ، برچسب روی بدنه کالا یا وب‌سایت تولیدکننده درج می‌شود. اگر توان را جایی پیدا نکردیم می‌توانیم آن را از ظرفیت سرمایشی دستگاه و پارامتر دیگری به نام EER (ضریب بازده یا ضریب عملکرد) به دست بیاوریم.

 

در کشور ما اغلب ظرفیت اسپلیت و داکت اسپلیت را بر حسب بی‌تی‌یو بر ساعت (BTU/h) اعلام می‌کنند؛ مثلاً می‌گویند: اسپلیت ۳۰ هزار یا داکت اسپلیت ۴۲ هزار. هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، قدرت سرمایشی دستگاه بالاتر و طبیعتاً مصرف برق آن هم بیشتر است. اگر هم مقدار ظرفیت بر حسب تُن داده شده، کافی است آن را در ۱۲۰۰۰ ضرب کنیم تا به BTU/h تبدیل شود؛ مثلا ظرفیت ۴ تن معادل ۴۸ هزار بی‌تی‌یو است.

 

برای پیدا کردن توان داکت اسپلیت، ظرفیت بر حسب BTU/h را به EER تقسیم می‌کنیم. معمولاً مقدار EER در دفترچه و... ذکر می‌شود، ولی اگر جایی به چشم‌تان نخورد، احتمالا SEER به‌جایش درج شده باشد که نباید با آن اشتباه‌اش بگیرید. فرمول تبدیل SEER به EER مقداری سخت است: EER = (1.12 × SEER) – (0.02 × SEER²). راه ساده‌تر این است که با جستجوی عبارتی مثل Convert SEER to EER در گوگل، از مبدل‌های آنلاین استفاده کنید.

 

بعد از تقسیم بر EER، توان بر حسب وات به دست می‌آید که با تقسیم بر ۱۰۰۰ به کیلووات تبدیل می‌شود. این میزان مصرف برق داکت اسپلیت بر ساعت است و باید آن را در تعداد ساعات روشن بودن داکت اسپلیت در شبانه‌روز ضرب کنیم. حالا باید ببینیم دستگاه را به‌طور میانگین با چند درصد ظرفیت روشن می‌گذاریم و آن را هم در حاصل ضرب کنیم. سپس برای محاسبه مصرف ماهانه، این عدد را در ۳۰ یا ۳۱ ضرب می‌کنیم.

 

بعد باید تعرفه هر کیلووات برق را برای محل موردنظر پیدا کنیم که برای آن می‌توانیم به آخرین قبض موجود مراجعه کنیم. در این ‌میان حواسمان باید به چندین عامل باشد؛ از جمله: تفاوت نرخ برق مسکونی با تجاری و اداری، مقطع فعلی سال، منطقه آب‌ و هوایی و مشترک پرمصرف یا کم‌مصرف بودنمان. سپس باید مصرف ماهانه دستگاه بر حسب کیلو وات را در نرخ برق ضرب کنیم، اما از آنجا که نرخ برق با افزایش مصرف، به‌صورت پلکانی بالا می‌رود، هر پله آن را جداگانه حساب می‌کنیم و در آخر با هم جمع می‌زنیم.

 

به‌عنوان مثال، مصرف برق داکت اسپلیت 36000 بوش را محاسبه می‌کنیم:

توان مصرفی حداکثر دستگاه ۴.۹ کیلو وات اعلام شده. فرض می‌کنیم که داکت اسپلیت روزانه ۴ ساعت روشن باشد؛ آن‌هم با ۵۰ درصد ظرفیت. پس داریم:

4.9 * 4 * 0.50 * 30 = 294 مصرف یک ماه (کیلووات ساعت)

بعد از جدول نمونه زیر، تعرفه برق را در چند پله حساب می‌کنیم:

میزان مصرف برق داکت اسپلیت

100 * 686 = 68600 پله اول (ریال)

100 * 801 = 80100 پله دوم (ریال)

94 * 1721 = 161774 پله سوم (ریال)

(68600 + 80100 + 161774)/10 = 31047 کل مصرف ماهانه (تومان)

یعنی داکت اسپلیت ما با روزانه ۴ ساعت کار با نصف توان، ماهانه ۳۱ هزار تومان هزینه برق خواهد داشت. توجه داشته باشید که این عدد تقریبی و در صورت استفاده از سرمایش است. برای محاسبه مصرف برق داکت اسپلیت در زمستان باید همین محاسبات را با توان مصرفی گرمایشی (Heating) و شاخص‌های مربوط به آن انجام بدهیم. اما اگر سیستم به کویل آب گرم مجهز باشد و گرمایش را با آن انجام بدهیم، مصرف برق بسیار پایین خواهد بود و با این روش قابل محاسبه نیست.

 

آمپر مصرفی داکت اسپلیت

 

جریان برق مصرفی داکت اسپلیت هم از ویژگی‌هایی است که باید در کاتالوگ یا جدول مشخصات محصول درج شده باشد. جریان مصرفی میانگین یا بازه آن را می‌توانید جلوی عبارتی مثل Operating current بر حسب آمپر (A) پیدا کنید که در حالت سرمایشی و گرمایشی متفاوت است. راه دیگر، البته برای به دست آوردن مقدار تقریبی آن، تقسیم کردن توان مصرفی حداکثر یا متوسط بر حسب وات بر ولتاژ، در کشور ما همان ۲۲۰ ولت، است.

می‌توانیم بگوییم که به‌طور معمول به‌ازای هر ۱۲۰۰۰ بی‌تی‌یو، آمپر مصرفی داکت اسپلیت تک فاز بین ۵ تا ۷ آمپر است.

 

انتخاب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت

 

برای رسیدن به بهترین نتیجه از خریداری داکت اسپلیت، انتخاب ظرفیت مناسب، نقشی حیاتی دارد. با رعایت این مورد، ضمن داشتن بهترین خنک‌کنندگی، هم هزینه اولیه و هم هزینه برق داکت اسپلیت به حداقل خواهند رسید. در این ‌میان تناسب متراژ فضا با ظرفیت دستگاه، بسیار مهم است که می‌توانید در صفحه خرید داکت اسپلیت هایسنس درباره آن بخوانید، اما به‌طور خلاصه تقریباً در ازای هر متر مربع از محیط، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ واحد BTU نیاز خواهیم داشت. البته این تنها ملاک نیست؛ مواردی مثل: نوع کاربری مکان نصب، تعداد اتاق‌ها، طبقه، تعداد افراد حاضر و شرایط آب‌وهوایی منطقه هم روی انتخاب ظرفیت و میزان مصرف برق داکت اسپلیت اثرگذار هستند.

بعضی از موارد دیگری که در مصرف بهینه نقش دارند عبارتند از:

-    انتخاب برند معتبر، برای بهره‌مندی از بهترین قطعات

-    خریداری داکت اسپلیت اینورتر به‌جای نوع معمولی

-    سرویس کردن منظم دستگاه

 

خرید داکت اسپلیت اصل از بانه نوین مارکت

 

برای خرید داکت اسپلیت کم مصرف اینورتر نیاز نیست جای دوری بروید؛ فروشگاه نوین مارکت با مجموعه‌ای از بهترین برندهای داکت اسپلیت و با شرایط فروش ویژه، پیش روی شما است. در اینجا می‌توانید پس از مشاوره با کارشناسان ما و انتخاب و سفارش دادن محصول موردنظر، در شهر و مقابل درب خانه خودتان آن را با کمترین قیمت بازار تحویل بگیرید؛ قیمتی پایین که به‌لطف تهیه مستقیم و بدون واسطه دستگاه‌های تهویه مطبوع توسط این فروشگاه اینترنتی، دست‌یافتنی شده است. هزینه ارسال با ما است و ضمن آن می‌توانید مبلغ سفارش را در محل پرداخت کنید؛ آن‌هم پس از مطمئن شدن از اصل بودن کالا. کار به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چون ما با پنج سال گارانتی همچنان در کنار شما خواهیم بود و می‌توانید از دو سال خدمات تعویض و سه سال خدمات رایگان پس از فروش بهره‌مند شوید.