دلیل یخ زدن داکت اسپلیت در زمستان و راه حل آن

دلیل یخ زدن داکت اسپلیت در زمستان و راه حل آن

یخ زدن داکت اسپلیت در زمستان یکی از مشکلات رایج کولرهای گازی است که می‌تواند خرج سنگینی روی دست صاحبخانه بگذارد. با نوین مارکت همراه باشید تا درباره این مشکل صحبت کنیم.

کولرهای گازی اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها برای آنکه بتوانند عمری طولانی داشته باشند و خوب کار کنند، باید در فواصل منظم، بازبینی و سرویس بشوند. مطابق رسم معمول، رسیدگی به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، در زمانِ تغییرِ فصل اهمیتی دوچندان پیدا می‌کند. در این‌ میان یکی از مشکلاتی که دارندگان اسپلیت و داکت اسپلیت در زمستان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، یخ زدن یونیت خارجی و لوله‌ها و اتصالات است؛ اتفاقی که نباید بگذاریم به مشکل بزرگ‌تری تبدیل شود.

 

علت یخ‌ زدن داکت اسپلیت

 

در فصل زمستان برای آنکه به‌جای سرمایش، از قابلیت گرمایشی اسپلیت‌ها و داکت اسپلیت‌ها استفاده کنیم، چرخه تبرید تراکمی توسط سیستم معکوس می‌شود؛ به‌طوری‌که به‌جای آنکه گرما از داخل خانه به بیرون منتقل شود، سرما از داخل به بیرون هدایت می‌شود. در این شرایط به‌خاطر سرمای هوای خارج و همچنین اضافه شدن سرمای هوای منتقل‌شده از خانه، ممکن است بخار آب یا همان رطوبت موجود در هوا منجمد شود و به شکل یخ یا برفک روی یونیت خارجی بنشیند.

 

البته خیلی از داکت اسپلیت‌ها دارای کویل آب گرم هم هستند که از خروجی آب پکیج حرارتی یا موتورخانه برای گرمایش فضا استفاده می‌کند. در این وضعیت، یونیت خارجی از مدار خارج می‌شود و عملا با مشکل یخ‌زدگی مواجه نخواهیم شد.

 

اگر یخ داکت اسپلیت را از بین نبریم چه می شود

 

اگر یونیت خارجی یا اتصالات، دچار یخ‌زدگی شوند و یخ آن‌ها را برطرف نکنیم، کاهش راندمان دستگاه یا اختلال در کار گرمایش/سرمایش آن، کمترین پیامدی است که می‌توانیم انتظارش را داشته باشیم. این وضعیت حتی ممکن است آسیب‌دیدگی قطعات، به‌ویژه کمپرسور، را به‌همراه داشته باشد؛ پس باید هرچه سریع‌تر برای حل آن دست‌به‌کار شویم. البته گاهی هم یخ‌زدگی خودش نشان‌دهنده وجود مشکلی در داکت اسپلیت است.

فقط اصلا و ابدا برای از بین بردن یخ یونیت خارجی و اتصالات آن، روی آن‌ها آب داغ نریزید. این کار اشتباه و البته مرسوم که متاسفانه در مورد کنتورها هم انجام می‌شود، می‌تواند آسیب‌های سنگینی به دستگاه بزند. همچنین به‌هیچ‌عنوان با اشیاء تیز و برنده به جان یخ‌ها نیفتید؛ چراکه یونیت و اتصالات آن به‌سادگی صدمه می‌بینند.

برای تشخیص اینکه آیا داکت اسپلیت دچار یخ زدگی شده یا خیر، ابتدا دستگاه را خاموش و سپس فن دمنده آن (بلوور) را روشن کنید. اگر باد گرم از دستگاه خارج شد، احتمالا داکت اسپلیت یخ زده است. در چنین شرایطی، بعد از غیرفعال کردن حالت ترموستات و روشن کردن فن، باید چند ساعتی به سیستم فرصت بدهید تا خودش را «دیفِراست» یا برفک‌زدایی کند.

بیشتر اسپلیت‌ها و داکت اسپلیت‌های امروزی به قابلیت دیفراست، برفک زدایی یا یخ زدایی، مجهز شده‌اند. یکی از روش‌های معمول یخ‌زدایی به این شکل است که سیستم اسپلیت یا داکت اسپلیت به‌طور خودکار و در فواصل زمانی منظم، مثلا هر نیم ساعت یا یک ساعت یک‌بار، موقتا وارد چرخه برفک‌زدایی می‌شود. در این چرخه، برای مدت محدودی هوای گرم به بیرون منتقل می‌شود و هوای سرد به داخل. به این شکل، یونیت خارجی کمی گرم می‌شود و لایه‌های نازک یخ، نیامده از روی آن محو خواهند شد. البته قابلیت برفک‌زدا همیشه در جلوگیری از یخ‌زدگی جوابگو نیست و مواردی مثل دمای  خیلی پایین هوا و همین‌طور سرویس نشدن درست و منظم دستگاه ممکن است عملکرد آن را دچار اختلال کند.

 

جلوگیری از یخ زدن داکت اسپلیت در زمستان

 

گفتیم که معمولا قابلیت دیفراست از یخ‌زدگی یونیت خارجی در زمستان جلوگیری می‌کند. اما اگر دستگاه نتوانست با دیفراست، یخ‌زدگی را برطرف کند، باید موارد زیر را بررسی کنیم:

  1. مقصر خیلی از مشکلات سیستم‌های تهویه، فیلتر هوای پنل داخلی است؛ پس ابتدا سراغ آن بروید. یک فیلتر کثیف و گردوخاک گرفته می‌تواند مانع تنظیم درست رطوبت شود که یخ‌زدگی یونیت خارجی از پیامدهای احتمالی آن است.
  2.  فن یونیت خارجی هم به‌مرور پر از گردوخاک و اشیاء خارجی می‌شود که روی ظرفیت آن و جریان پیدا کردن هوا، اثر منفی می‌گذارد. ضعف جریان یافتن هوای پیرامون یونیت خارجی می‌تواند شدت چگالش در کویل‌ها را بالا ببرد و آن‌ها را دچار برفک‌زدگی کند. پس علاوه بر تمیز کردن اطراف و بالا و پایین یونیت خارجی از برف و شاخ ‌و برگ و غیره، به فن و موتور آن هم نگاهی بیندازید و اگر از نظرتان مشکلی دارند، با کارشناس مشورت کنید. ضمنا ممکن است ارتفاع یونیت خارجی از زمین کافی نباشد و آب ناشی از ذوب یخ، دور آن را گرفته باشد که دراین‌صورت باید فکری برای افزایش ارتفاع آن بکنید.
  3.  از کانال‌های ورودی و خروجی هوا و دریچه‌هایشان بازدید کنید؛ مبادا که گرد و خاک یا قرارگیری وسایل خانه، مانع جریان یافتن درست هوا شده باشند.
  4.  بروز مشکل در شیر برقی سیستم که وظیفه معکوس کردن چرخه سرمایشی را دارد، یک عامل دردسرساز دیگر است.
  5. سطح گاز خنک‌کننده (گاز مبرد) را بررسی کنید. اگر سطح آن کمتر از میزان تعیین‌شده باشد، سرمایش و گرمایش سیستم دچار مشکل می‌شود که می‌تواند منجر به برفک‌زدگی بشود. داکت اسپلیت مدیا به دلیل کیفیت بالای ساخت در مقایسه با برند های دیگر کمتر دچار این مشکل می شود. دلیل این کمبود شاید نشتی گاز مبرد باشد که پیدا کردنش به کارشناس نیاز دارد.
  6.  وجود نقص در حسگرها یا برد فرمان داکت اسپلیت که نیاز به بررسی حرفه‌ای دارد. یکی از عوامل یخ‌زدگی، نشتی گاز مبرد است.

 

خرید انواع بهترین داکت اسپلیت از بانه و نوین مارکت

 

طبیعی است که برای خرید کولر گازی مثل داکت اسپلیت که قرار است سال‌های سال مهمان خانه یا محیط کارتان باشد، دغدغه و حساسیت زیادی به خرج بدهید. نوین مارکت با آگاهی از این مسئله، سعی کرده تا پاسخگوی دغدغه‌های شما باشد.

قیمت برایتان خیلی مهم است؟ فروشگاه ما داکت اسپلیت‌های خود را به‌طور مستقیم تهیه و عرضه می‌کند و واسطه‌ها در این فرآیند دخالتی ندارند؛ پس ما می‌توانیم محصول را با نازل‌ترین قیمت‌ها در اختیار شما قرار بدهیم.

 

هزینه حمل باعث می‌شود که خرید از شهری دیگر برایتان توجیه نداشته باشد؟ خب، در هر شهری که باشید، ارسال از فروشگاه ما برای شما به‌رایگان انجام می‌شود.

 

نگرانی از بابت اصالت نداشتن محصول موجب می‌شود که در خرید از فروشگاه‌های اینترنتی تردید داشته باشید؟ یک راه پیش پایتان می‌گذاریم: پس از تحویل گرفتن سفارش خود در محل، ابتدا اصل بودن کالا را بررسی کنید و بعد بهای سفارش را بپردازید. چطور است؟

برای بعد از خرید، ضمانت می‌خواهید؟ از این جهت هم هوای شما را داریم: پنج سال گارانتی برایتان فراهم کرده‌ایم؛ به‌طوری‌که دو سال گارانتی تعویض و سه سال هم خدمات رایگان پس از فروش در اختیارتان خواهد بود برای آنکه تا سال‌ها با خیالی آسوده از داکت اسپلیت خود استفاده کنید.

 

کلام آخر

 

نکاتی که برای جلوگیری از یخ زدن داکت اسپلیت در زمستان باید رعایت کنیم عبارتند از:

  • تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوا در فواصل منظم
  • تمیزکاری فن یونیت بیرونی
  • خودداری از بستن تمام دریچه‌های ورودی و خروجی هوای خانه در طول زمستان
  •  بازبینی مرتب و تمیز نگه‌داشتن کویل‌های یونیت خارجی از حشرات، شاخ‌وبرگ و اشیاء خارجی دیگر
  • کمک گرفتن از سرویس‌کار یا تعمیرکار مجرب، برای بازبینی دوره‌ای داکت اسپلیت