تفاوت vrf و داکت اسپلیت

تفاوت vrf و داکت اسپلیت

تنوع سیستم های تهویه مطبوع و اسپیلت ها روز به روز با پیشرفت تکنولوژی بیشتر شده و در حال بهینه سازی و هوشمند سازی هستند. هرکدام از این سیستم ها به تناسب کارکردشان می تواند ایده آل و مورد استفاده در فضای مورد نظر ما باشد. به این منظور آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع و چگونگی عملکرد آنها می تواند انتخابی موفق را برای ما رقم بزند. در این مقاله از نوین مارکت سعی داریم به تعریف تفاوت هایی میان سیستم های داکت اسپلیت و VRF بپردازیم.

 

نحوه عملکرد داکت اسپلیت چگونه است؟

 

داکت اسپلیت یک سیستم مستقل با عملکرد مشابه با دستگاه اسپلیت دیواری است. داکت اسپلیت از دو یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. یونیت داخلی در زیر سقف کاذب نصب می‌شود و یونیت خارجی آن مانند اسپلیت دیواری در محیط آزاد و خارج از ساختمان همچون پشت بام یا تراس نصب می‌شود. تفاوت اصلی دستگاه داکت اسپلیت با اسپلیت دیواری در این است که هوای سرد یا گرم خروجی از یونیت داخلی دستگاه از طریق کانال به فضای موردنظر توزیع می‌شود. این ویژگی باعث شده که به جای نصب چند دستگاه اسپلیت دیواری برای هر قسمت از واحد مسکونی مثل اتاق‌ها، پذیرایی و نشیمن، با نصب یک دستگاه هوای سرد یا گرم آن محیط ‌ها تامین شود.

 

دستگاه تهویه مطبوع VRF چیست و چگونه عمل می کند؟

 

کلمه VRF مخفف عبارت Variable Refrigerant Flow  است به معنی سیستمی که جریان مبرد آن قابل کنترل است. VRF نوعی سیستم تهویه مطبوع گرمایشی سرمایشی است که می تواند دمای هر واحد را به صورت مستقل کنترل کرده و بدون نیاز به جریان یافتن آب در مدار دستگاه عمل می کند. کلیات نحوه کارکرد سیستم VRF مشابه دستگاه داکت اسپلیت است، با این تفاوت که این دستگاه هوشمندتر بوده و قابلیت داشتن چند یونیت داخلی در ظرفیت و مدل‌های مختلف را داراست. کمپرسور مورد استفاده در این سیستم‌ها اکثرا از نوع روتاری و اسکرال با تکنولوژی اینورتر هستند. برخی مدل‌های آن دارای دو یا سه کمپرسور در یک یونیت خارجی استفاده هستند.

تفاوت سیستم های داکت اسپلیت و VRF در چیست؟

 

در مقایسه سیستم های داکت اسپلیت و VRF به تفاوت آنها در نوع عملکرد، ساختار، میزان مصرف انرژی، قیمت و فاکتورهایی از این دست می پردازیم:

1. هزینه سیستم VRF نسبت به اسپلیت و داکت اسپلیت بیشتر است. دلیل اول اینکه در ساخت دستگاه های VRF از تکنولوژی بسیار پیچیده تری استفاده می شود که مهمترین آنها همان سیستم تغییر جریان مبرد ورودی به هر فن کویل (و یونیت داخلی) است و دلیل دوم اینکه تمام دستگاه های VRF موجود درایران وارداتی هستند و تولید کننده داخلی نداشته و تحریم های بین المللی نیز سبب افزایش هزینه تمام شده از سویی دیگر می شود.

2. سیستم داکت اسپلیت سیستمی کانالی ست و در سیستم های کانالی نمی توان دمای هر قسمت از خانه یا محیط را به صورت جداگانه تهویه کرد. اما در سیستم تهویه VRF کانالی وجود ندارد بنابراین می توان دمای هر فن کویل یا یونیت داخلی را به میزان دلخواه و به صورت مجزا تنظیم نمود.

3. تکنولوژی های روز به کار رفته در سیستم های VRF موجب افزایش عمر مفید محصول و نیز بهینه سازی مصرف انرژی آنها می شود. در حالیکه در دستگاه های اسپلیت (کولرهای گازی) و داکت اسپلیت مقدار مبرد ورودی به یونیت های داخل ساختمان (یونیت دیواری اسپلیت و یونیت سقفی داکت اسپلیت) ثابت است. نکته مهم در سیستم تهویه مطبوع VRF مجهز بودن آن به یک مکانیزم کنترلی است که با آنالیز نیاز مصرف کننده به صورت هوشمند و اتوماتیک میزان مبرد ورودی به هر یونیت داخلی (فن کویل) را تغییر داده و آن را در حدی نگه می دارد که کمترین میزان انرژی مصرف شود.

4. داکت اسپلیت و VRFهر دو قابلیت سرمایشی گرمایشی را دارا هستند و می توان در تمام فصول سال از این دو دستگاه استفاده نمود به این شکل که کمپرسور دستگاه با مصرف برق، به جای ایجاد مبردی خنک، گرما تولید می کند. اما با توجه به هزینه بالای برق در کشور به نسبت گاز، استفاده از این دستگاه ها توجیه اقتصادی ندارد. اما یک راهکار برای حل این مسئله این است که در زمان نصب  VRF و داکت اسپلیت جنرال گلد از یک لوله مسی آب گرم جهت اتصال دستگاه به پکیج یا بویلر استفاده کرد. به این طریق با بهره گیری از انرژی گرمایی گاز برای تولید گرما، هزینه ی مصرفی در حالت گرمایش کاهش می یابد.

سیستم گرمایش و سرمایش همزمان قابلیتی است که تنها دستگاه های VRF وmini  VRF به آن مجهز هستند که سبب تمایز آنها با دیگر دستگاه های تهویه مطبوع شده است.

5. سیستم تهویه مطبوع VRF یک سیستم تهویه مرکزی است. به این معنی که یونیت خارجی این دستگاه به تعداد زیادی یونیت های خارجی یا فن کویل های چند واحد یا چند قسمت متصل می شود. در حالی که داکت اسپلیت سیستم مرکزی نیست و به ازای هر بخش یا هر واحد باید یک دستگاه جداگانه وصب شده و کانال کشی ها به انجام برسد.

6. هر دو سیستم داکت اسپلیت و VRF با تبدیل بخار آب موجود در هوا (بر اثر برخورد هوا با لوله های سرد مسی یونیت داخلی) می توانند رطوبت هوا را بگیرند و تا حد مطلوبی کاهش دهند. اما با این تفاوت که چنانچه در ساختمانی با فیلتراسیون بهتر، کنترل رطوبت دقیق و تامین هوای تازه به مقدار زیاد نیاز باشد، در VRF ها می توان یونیت های خارجی را به دستگاه هواساز متصل نمود.

7. سیستم VRF و داکت اسپلیت از نظر محل تقریبا مشابه هم هستند. یعنی همه ی یونیت های خارجی آنها باید در فضای باز نصب شوند. سیستم های VRF معمولا بر روی بام و اسپلیت ها و داکت اسپلیت ها هم در تراس و هم روی بام قابل نصب هستند.

 

از کدام فروشگاه معتبر می توان سیستم داکت اسپلیت و VRF را خریداری کرد؟

 

نوین مارکت، فروشگاه لوازم خانگی بانه در تهران، یکی از فروشگاه های فعال در زمینه عرضه ی لوازم خانگی از جمله محصولات تهویه مطبوع، فروشگاه اینترنتی نوین مارکت است که در پی 6 سال فعالیت خود سعی در عرضه کالاهای اصل با قیمت واقعی به همراه خدماتی همچون گارانتی معتبر، خدمات پس از فروش، خرید حضوری و آنلاین، ارسال سریع و به موقع، تضمین عودت وجه، پرداخت درب منزل و پشتیبانی تلفنی داشته است.