تفاوت چیلر با داکت اسپلیت

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت چیست ؟ داکت اسپلیت بهتر است یا چیلر ؟ امروزه یکی از دغدغه های مهم سازندگان پروژه های مسکونی، اداری، بیمارستانی و ... به کار گیری یک سیستم تهویه هوای مطبوع و مناسب برای این مکان هاست . چرا که یک سیستم تهویه هوای مناسب در آسایش و رفاه ساکنان یا کارکنان تاثیر بسزایی خواهد داشت .

داکت اسپلیت و چیلر هر دو از سیستم های تهویه مطبوع به شمار می روند که تفاوت بسیاری در ساختار و عملکرد دارد اما به دلیل اینکه هر دو سیستم سرمایشی - گرمایشی هستند این تفاوت ها کمتر دیده می شود . برای انتخاب مناسب ترین سیستم تهویه بهتر است ابتدا با ساختار، عملکرد و تفاوت های چیلر و داکت اسپلیت آشنا شویم که در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشیم . ما در این مقاله آموزشی از نوین مارکت به بررسی مهم ترین تفاوت ها می پردازیم که عبارت اند از :

توان سرمایشی و گرمایشی، توانایی تنظیم رطوبت، توانایی فیلتر کردن هوا، قیمت، هزینه نصب و ...

 

ساختار سیستم چیلر و داکت اسپلیت

 

در این بخش ابتدا تفاوت ها را در ساختار و نحوه عملکرد چیلر و داکت اسپلیت مورد بررسی قرار می دهیم.

 

ساختار و عملکرد چیلر

 

چیلر ها را از نظر ساختار و عملکرد می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد که عبارتند از:

  • چیلر همراه با هواساز
  • چیلر همراه با فن کویل
  •  چیلر همراه با کویل DX

اجزای تشکیل دهنده چیلر شامل کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط است .

در سیستم چیلر گاز مبرد جریان دارد که این گاز طی یک سیکل تبرید باعث سرد و خنک شدن آب می شود، آب سرد شده توسط پمپ به فن کویل ها یا هواساز انتقال داده شده و در آن جریان پیدا می کند، سپس با چرخش فن هوای خنک وارد محیط شده و دما کاهش می یابد . چیلر های با کویل DX  سیستم هایی با انبساط مستقیم هستند، یعنی به جای خنک کردن آب، گاز مبرد به طور مستقیم وارد هواساز شده و موجب کاهش دمای محیط خواهد شد .

 

ساختار و عملکرد داکت اسپلیت

 

در ساختار داکت اسپلیت یک یونیت خارجی و یک یونیت داخلی تعبیه شده است . یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور و یونیت داخلی شامل شیر انبساط، اواپراتور و فن است .

در عملکرد داکت اسپلیت از آب برای خنک کردن محیط استفاده نمی شود، بلکه ماده مبرد توسط یونیت خارجی تقطیر یافته و از طریق لوله کشی به اواپراتور فرستاده می شود، سپس مایع مبرد خنک شده وارد کویل های اواپراتور شده و با جذب گرمای محیط سبب کاهش دما خواهد شد . این هوای خنک توسط فن و کانال کشی در محیط داخلی توزیع می گردد .

 

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت در توان و قدرت

 

در این بخش قصد داریم داکت اسپلیت و چیلر را از نظر توان و قدرت مورد قیاس قرار دهیم. داکت اسپلیت معمولا برای هر واحد به صورت جداگانه استفاده می شود و توان آن ها تا 5 تن تبرید است و در ظرفیت های 18000، 24000، 30000، 42000، 48000 و 60000 تولید می شوند .

در صورتی که ظرفیت چیلر ها از 10 تا 1000 تن تبرید است و معمولا به صورت مرکزی برای تمام واحد های یک ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند .

یکی از معایب چیلر های مرکزی، خراب شدن آن هاست . در صورت خراب شدن چیلر های مرکزی تمامی واحد ها دچار مشکل خواهند شد، البته چیلرهایی با ظرفیت زیر 10 تن هم وجود دارد که اصطلاحا به آن ها مینی چیلر گفته می شود و می توان آن ها را برای هر واحد به صورت مستقل مورد استفاده قرار داد .

نکته ی حایز اهمیت دیگر قابلیت کنترل دما به صورت جداگانه برای هر بخش از یک واحد است . در چیلر ها این قابلیت وجود دارد و شما می توانید دمای هر قسمت از واحد،  مانند اتاق، آشپزخانه یا نشیمن را به کمک فن کویل آن قسمت به صورت کاملا مستقل تغییر دهید .

اما در داکت اسپلیت ها این قابلیت وجود ندارد و هوای خنک به صورت کاملا یکنواخت در سراسر محیط پخش خواهد شد و تمام اتاق ها هم دما خواهند بود مگر اینکه در مسیر کانال هر بخش موتور دمپر نصب کنید تا بتوانید دما را کنترل کنید .

 

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت در تنظیم رطوبت

 

یکی از تفاوت های چیلر با داکت اسپلیت در میزان کنترل رطوبت هوا است، چرا که از لحاظ منطقه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی ممکن است کنترل رطوبت برای شما از اهمیت بالایی برخوردار باشد .

اگر شما قصد دارید از داکت اسپلیت برای واحد خود استفاده کنید، باید بدانید که تنها در تابستان امکان تنظیم یا کاهش رطوبت را خواهید داشت و در زمستان نمی توانید از این قابلیت بهره مند شوید .

اما در صورتی که انتخاب شما چیلر است، شما می توانید هم در تابستان و هم در زمستان رطوبت محیط خود را تنظیم و کنترل نمایید .

 

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت در تصفیه هوا

 

استفاده از فیلتر در سیستم تهویه ساختمان، سطح کیفیت هوا را افزایش داده و باعث ایجاد محیطی با سطح اکسیژن بالا، بدون آلودگی و کاملا ایده آل برای کاربران باشد .

همان طور که گفته شد فیلتر هوا تاثیر بسزایی در کیفیت هوای محیط داخلی خواهد داشت اما برای استفاده از فیلتر هوا در داکت اسپلیت با محدودیت هایی روبروی هستیم . حجم و اندازه کوچک اواپراتور و قرار گیری آن در سقف کاذب، امکان نصب فیلتر را با محدودیت مواجه می سازد .اما در چیلر امکان نصب و اضافه کردن انواع فیلتر های قوی در مسیر خروجی هوا را خواهیم داشت .

 

تفاوت چیلر با داکت اسپلیت در قیمت و هزینه نصب

 

قیمت نیز فاکتور بسیار مهمی در انتخاب بین داکت اسپلیت و چیلر است . وقتی صحبت از قیمت و هزینه می شود نباید تنها به هزینه ای که برای خرید سیستم تهویه می شود توجه کنیم، زیرا هزینه نصب، نگه داری، لوله کشی، عایق کاری، کانال کشی و ... را نیز باید در نظر گرفت .

به طور کلی می توان گفت بهای تمام شده داکت اسپلیت نسبت به چیلر کمتر و به صرفه تر خواهد بود .

 

جمع بندی

 

در این مقاله از نوین مارکت سعی کردیم مهم ترین و تاثیر گذار ترین تفاوت چیلر با داکت اسپلیت را بررسی کنیم تا بهترین انتخاب را در خرید تجربه نمایید. در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره بیشتر دارید، می توانید با کارشناسان نوین مارکت ارتباط برقرار نموده و از مشاوره رایگان خرید به همراه تخفیف های ویژه بهره مند شوید .

فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی نوین مارکت کالای مورد نظر شما را به صورت کاملا اورجینال با ضمانت اصالت کالا، با ارسال رایگان و در سریع ترین زمان ممکن، درب منزل تحویل خواهد داد . کالای خریداری شده دارای گارانتی و خدمات پس از فروش و تا 7 روز ضمانت بازگشت کالا است .