تفاوت فن کویل با داکت اسپلیت

تفاوت فن کویل با داکت اسپلیت

شاید برخی افراد از تفاوت فن کویل با دستگاه داکت اسپلیت به خوبی مطلع نباشند و در هنگام انتخاب و خرید تجهیزات سرمایشی و گرمایشی برای فضای مورد نظر خود با سوالاتی در این خصوص مواجه ‌شوند. در این مقاله از نوین مارکت با توضیحاتی درباره سیستم های فن کویل و دستگاه داکت اسپلیت و بررسی عملکرد آنها به تفاوت های میان آن ‌ها می پردازیم.

 

فن کویل چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

 

فن کویل کوچکترین بخش از سیستم‌های تهویه مطبوع است که در واقع یک وسیله انتقال دماست که عمل سرمایش و گرمایش را با استفاده از آب انجام می‌دهد و اجزای اصلی تشکیل دهنده آن شامل کویل، موتور و فن دمنده هوا می‌شود. تنها از یک یونیت هواساز تهیه شده که داخل آن از یک فن و کویل آب استفاده شده است.

نحوه ی عملکرد فن کویل به این صورت است که از طریق پکیج و چیلر آب مورد نیاز مدار را تامین می کند. با جریان آب درون کویل و به چرخش در آمدن فن دستگاه، هوای ایجاد شده به داخل محیط منتقل می شود. با توجه به یک تکه بودن فن کویل ها این دستگاه ها  می توانند تنها یک فضای مشخص را پوشش دهند. در واقع فن کویل ‌های ساده معمولا به صورت تک کویل یا دو لوله ‌ای تولید می‌شوند و این قابلیت را ندارند تا به طور همزمان از حالت سرمایش به گرمایش تغییر کنند مگر اینکه شیرهای برقی چهار راهه روی آن نصب شود.

 

داکت اسپلیت چیست و کارکرد آن به چه صورت است؟

 

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی از نظر عملکرد مشابه کولرهای گازی هستند و امروزه یکی از رایج‌ ترین سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی در آپارتمان ‌ها محسوب می ‌شود. مهمترین ویژگی این دستگاه ها قرار گرفتن در داخل سازه ساختمان (مانند سقف کاذب) و حذف سیستم ‌هایی مانند چیلر، برج خنک کننده، موتورخانه مرکزی، رادیاتورها و لوله کشی های مربوطه است. نحوه عملکرد داکت اسپلیت ها که به طور کلی از 2 بخش یونیت داخلی (هواساز) و یونیت خارجی (کندانسور) تشکیل شده اند به این صورت است که این 2 بخش توسط 2 لوله مسی به یکدیگر متصل می‌شوند و هوای سرد یا گرم مورد نیاز را توسط کانال‌ های اجرا شده در بالای سقف کاذب به هر اتاق‌ یا سالن در هر واحد آپارتمانی توزیع می ‌نمایند. داکت اسپلیت ‌ها عموماً به جای چند اسپلیت در یک واحد مورد استفاده قرار می‌ گیرند، به این معنی که یک کندانسور در بیرون آپارتمان نصب شده و از طریق کانال به بخش‌های مختلف یک واحد هوادهی می‌کند.

 

تفاوت عملکرد داکت اسپلیت و فن کویل

 

تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل در نحوه ساختار آنها است؛ همانطور که پیش تر اشاره شد، داکت ها از دو یونیت تشکیل شده اند که این دو یونیت بواسطه لوله های هدایت کننده گاز مبرد بهم متصل می شوند. گاز مبرد در بین این دو یونیت به چرخش در آمده و به این ترتیب هوای خنک مورد نیاز ساختمان تامین می گردد. در حالت گرمایشی نیز داکت ها قابلیت تعبیه کویل آبگرم را داشته و برای تامین آبگرم مورد نیازشان به موتور خانه یا پکیج متصل می شوند و به این ترتیب گرمای مورد نیاز محیط را تامین می نمایند.

فن کوئل ها از سری لوله های مارپیچ در کوئل داخل دستگاه، تشکیل شده اند که آب سرد یا گرم در آنها جریان پیدا کرده و بعد از داغ شدن کویل، فن هوای محیط را از سطح کوئل عبور داده و هوای خنک یا گرم مورد نیاز ساختمان را تامین می کند. فن کویل ها در حالت سرمایشی از چیلر تغذیه می کنند و به این ترتیب آبگرم مورد نیازشان تامین می شود. اما در حالت گرمایش مانند سیستم های داکت اسپلیت به موتورخانه یا پکیج متصل می شوند که این مورد از شباهت های آنها بشمار می رود.

 

موقعیت نصب داکت اسپلیت و فن کویل

 

از لحاظ موقعیت نصب، یونیت داخلی دستگاه های داکت اسپلیت به صورت توکار در داخل سقف نصب می شود و یونیت خارجی آنها در بیرون از ساختمان قرار می گیرد. داکت ها در ظرفیت های متنوع و مدل های متفاوتی موجودند که همگی بصورت توکار و عموما در داخل سقف کاذب نصب شده و بعضی از آنها قابلیت کانال کشی دارند. اما فن کویل ها در انواع زمینی، سقفی، دیواری، کاستی و کانالی موجود هستند.

 

تفاوت در منبع انرژی داکت اسپلیت و فن کویل

 

سیستم های داکت اسپلیت برای خنک کردن هوا با چرخش گاز مبرد در سیکل تبرید کار می کنند که این را می توان از عمده تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل دانست. باید توجه داشت که سیکل تبرید داکت و کولر گازی به دلیل کارکرد کمپرسور به میزان بیشتری مصرف برق نیاز دارد.

 

مقایسه قیمت و فضای مورد نیاز داکت اسپلیت و فن کویل

 

داکت اسپلیت ها به دلیل برخورداری از تکنولوژی روز قیمت بالاتری نسبت به فن کویل ها دارند. از داکت اسپلیت به طور معمول در ساختمان های با متراژ بالا و محیط های اداری که نیاز به حجم زیادی از هوا دارند استفاده می شود چرا که برای نصب و اجرا علاوه بر خرید دستگاه نیاز به کانال کشی نیز هست. فن کویل ها نیز در مکان های عمومی و فضاهای مجزا گزینه ی ایده آلی به شمار می روند.

 

در آخر شاید سوال این باشد که فن کویل بهتر است یا داکت اسپلیت و خرید از چه فروشگاه هایی اطمینان خاطر خریدار را فراهم می آورد؟

 

پاسخ این است که انتخاب مطمئن وابسته به در نظر گرفتن شرایط و نیاز خریدار است. در سال های اخیر با توجه به نیاز مشتریان، فروشگاه های لوازم خانگی از جمله فروشگاه نوین مارکت، اقدام به ارائه خدمات متنوعی به خریداران انواع کولر های گازی از جمله ارسال رایگان به سراسر کشور از طریق تماس تلفنی، تحویل کالای خریداری شده درب منزل، بیمه بودن کالا، خرید حضوری و آنلاین، کمترین قیمت در بازار به دلیل حذف واسطه ها، ضمانت اصالت کالا و گارانتی معتبر شرکتی شامل دو سال تعویض در صورت خرابی و سه سال خدمات رایگان پس از فروش کرده اند.