علت صدای جیر جیر کردن کولر گازی چیست ؟

علت صدای جیر جیر کردن کولر گازی چیست ؟

صدای جیر جیر در کولر گازی ها دو تکه بیشتر مشاهده می شود، کولر گازی های دو تکه از دو قسمت تشکیل می شود قسمت بیرونی یا همان کندانسور (موتور کولر گازی) و قسمت داخلی که اصطلاحا به آن پنل داخلی یا هواساز می گویند. اسپلیت های دیواری و داکت اسپلیت ها هردو از نوع کولر گازی دو تیکه محسوب می شوند.

علت صدای جیر جیر می تواند مربوط به قسمت بیرونی یا همان موتور کولر گازی و یا قسمت داخلی کولر گازی یا همان پنل داخلی باشد، ما در این مقاله از نوین مارکت به توضیح جداگانه هر قسمت می پردازیم.

 

صدای جیر جیر کولر گازی (قسمت بیرونی)

 

قسمت بیرونی کولر گازی یا همان موتور کولر گازی به چندین دلیل مختلف می تواند صدا دار باشد.  از عمده ترین دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- شل بودن پیچ های موتور کولر گازی که می تواند شامل شل بودن بدنه خارجی که همان محافظ موتور کولر گازی می باشد و یا شل بودن پیچ های داخل موتور کولر گازی باشد.

2- شکستگی و یا لق بودن پایه های موتور کولر گازی که می تواند باعث لرزش دستگاه و و ایجاد صدای ناخوشایند شود.

3- خرابی فن موتور کولر گازی و یا صفت بودن تسمه فن موتور کولر گازی نیز از دلایل عمده ایجاد صدای ناخوشایند برای کاربر کولر گازی می باشد که در این مورد اغلب با روغن کاری ساده می توان مشکل را حل کرد.

4- قرار نگرفتن موتور کولر گازی در جای مسطح و به اصطلاح تراز نبودن جای موتور کولر گازی، که این مورد نیز زمانی که موتور کولر گازی روشن می شود و شروع به کار می کند چون در جای مناسب قرار نگرفته می تواند شروع به لرزش کند و این لرزش می تواند موجب تولید صدای ناخوشایند و ازار دهنده برای کاربر شود.

5- شکستگی پروانه داخلی موتور کولر گازی نیز می تواند دلیل دیگر این صداهای ناخوشایند باشد، که در این مورد باید پروانه داخل موتور کولر گازی را تعویض کنیم.

6- بعضی موارد نیز مشاهده شده است که برخی اجسام خارجی به هر دلیلی داخل موتور کولر گازی افتاده اند و گیر کرده اند،که این اجسام موجب شده اند که موتور کولر گازی به درستی کار خود را انجام ندهد و حتی موجب شکستن پروانه ی داخل موتور کولر گازی شوند.

 

صدای جیر جیر کولر گازی (پنل داخلی)

 

1- شل بودن پیچ های قاب پنل،در اغلب موارد چون پیچ های پنل به اندازه ی کافی محکم نشده اند موجب میشوند با لرزش پنل موجب ایجاد صدا شوند.

2- خارج شدن شفت موتور بلوور از میزان خودکه اصطلاحا به آن تاب برداشتن شفت موتور بلوور می گویند.

3- درست کار نکردن و خرابی بلبرینگ و بوشن بلوور

4- تراز نبودن پنل و یا قرار ندادن درست آن در سینی پشتی پنل کولرگازی

5- محکم نبستن سینی پشت پنل کولرگازی و شل بودن آن

6- شکسته شدن پره های داخلی بلوور یا و یا نیم سوز شدن موتور بلوور

 

در مورد کولر گازی ایستاده نیز به دلیل شباهت کامل و دو تکه بودن آن نسبت به کولر گازی دیواری کلیه موارد برای کولر گازی ایستاده نیز صدق میکند و کلیه دلایل صدای ناخوشایند کولر گازی ایستاده به کولر گازی دیواری کاملا شبیه است.

 

دلایل صدا دادن کولر گازی پرتابل

 

1- گیر کردن جسم خارجی داخل کولرگازی پرتابل

2- شل بودن و یا خرابی پایه های زیر کولرگازی پرتابل

3- خرابی موتور و شل بودن تسمه داخلی و پیچ های آن میباشد.

 

علت صدا دادن داکت اسپیلیت

 

کولر گازی داکت اسپلیت نیز می تواند به دلایلی که در این مقاله به آن می پردازیم صدا داشته باشند که این موارد به شرح زیر هستند:

۱- خرابی فن موتور و با بلوور آن

۲- کولرگازی داکت اسپلیت به این دلیل که مشابه به کولر آبی دارای کانال کشی است اغلب سر و صدای این کولرگازی به علت کانال کشی نامناسب و یا کرفتگی این کانال کشی می باشد.

3- تراز نبودن جای کولرگازی،چون این مدل کولرگازی صابل حمل میباشد،باید آن را هر سری پس از جا به جایی در جای مناسب و تراز قرار داد.