تفاوت گاز R410 با گاز R22 در کولرگازی

تفاوت گاز R410 با گاز R22 در کولرگازی

افرادی که برای خرید کولر گازی اقدام میکنند موارد مهم زیادی را باید مد نظر قرار دهند . یکی از موارد این است که از چه نوع گاز مبرد در کولر گازی استفاده شده است . دو نوع گاز R-22 و R-410A در انواع مختلف کولر گازی استفاده می شود. نوین مارکت در این مطلب اطلاعاتی را در زمینه گازهای R-22 و R-410A ارائه می دهد. با فروشگاه کولر گازی بانه نوین مارکت همراه باشید.

گاز مبرد R-22

گاز مبرد R-22را اغلب با نام Freon می شناسند . گاز مبرد R-22 از سال 2010به بعد در ساخت کولر گازی های جدید مورد استفاده قرار نمی گیرد . R-22 یک هیدروکلروفلئوروکربن (HCFC ) است وبه لایه ازن آسیب می زند به همین دلیل استفاده از R-22 در ساخت کولرهای گازی متوقف شد . به همین دلیل اگر جدیدا یک کولر گازی خریداری کرده اید و استفاده می کنید دارای گاز R-22 نیست . اما اگر از یک کولر گازی قدیمی تر استفاده می کنید احتمالا در آن از گاز مبرد R-22 استفاده شده و در هنگام تعمیر کولر گازی و یا تعویض گاز آن باید نوع گاز مبرد را بررسی کنید . زیرا که نمی توان نوع دیگری از گاز مبرد را در کولر گازی به جز مورد استفاده شده در آن استفاده کرد . این کار به کولر گازی آسیب می رساند . و اینکه منابع تهیه R-22 محدود است ودسترسی وتهیه آن آسان نیست .

 

گاز مبرد R-410A 

گاز مبرد R-410A  اغلب با نام Puron (نام تجاری) می شناسند . R-410A یک هیدروفلوروکربن (HFC ) است و به لایه ازن آسیب نمی زند . به این ترتیب برای استفاده در کولرهای گازی جدید مسکونی تایید شده و استفاده می شود بیشتر کولرهای گازی جدید از گاز مبرد R-410A استفاده می کنند . با این وجود قبل از خرید کولر گازی بهتر است از نوع گاز مورد استفاده در آن اطمینان حاصل کنید . اگر کولر گازی مورد استفاده شما قدیمی تر از سال 2010 است باید بررسی کنید از R-22 استفاده می کند یا R-410A ؟

R-410A چه تاثیری بر کیفیت عملکرد کولر گازی دارد ؟

علاوه بر اینکه R-410A به لایه ازن آسیب نمی رساند کاملا عملکرد بهتری نسبت به R-22 دارد . R-410A گرمای بیشتری را جذب کرده و از خانه خارج می کند و سرمای بیشتری را به داخل خانه می فرستد و از گرم شدن بیش از حد کمپرسور جلوگیری می کند و احتمال خراب شدن آن کمتر است . همچنین با فشار بیشتری کار می کند که این امر سبب شده کمپرسورهای کولر گازی هایی که از گاز مبرد R-410A استفاده می کنند به شکلی ساخته اند که بتوانند فشار بیشتری را تحمل کنند  و به راحتی دچار ترک خوردگی نشوند .
همه انواع کولر گازی از روغن استفاده می کنند و این روغن برای روغن کاری کمپرسور هنگام کار است . در کولر گازی دارای گاز مبرد R-22 از روغن معدنی استفاده می شود و کولر گازی دارای گاز مبرد R-410A از روغن مصنوعی استفاده میکند . روغن مصنوعی حلال تر است . که باعث می شود کل سیستم کارامدتر باشد . این ویزگی باعث می شود که کولر گازی های با گاز مبرد R-410A با کارایی بیشتر باعث کاهش ساییدگی و پارگی بر روی کمپرسور می شوند

شارژ خشک چیست ؟

با متوقف شدن استفاده از گاز مبرد R-22 بعضی شرکت ها راهی برای دور زدن قانون و استفاده از R-22 در تولید کولرهای گازی خود یافتند و آن تولید واحدهای شارژ خشک است . به این ترتیب که کولرهای گازی در کارخانه بدون نصب گاز مبرد تولید می شوند و زمانی که خریدار کولر را در خانه خود نصب می کند لازم است یک تکنسین به منزل خریدار رفته و کولر گازی را (با گاز مبرد R-22 ) شارژ کند . گرچه این کار قانونی است ولی انتخاب درستی نیست . زیرا :
لوازم R-22 رو به کاهش است که بعدا باعث افزایش قیمت آن می شود و همچنین پیدا کردن گاز مبرد R-22 هم سخت میشود .
R-410A هم برای محیط زیست بهتر است و هم کارآمدتر و در هزینه اهی انرژی هم صرفه جویی می کند .
مورد دیگر اینکه محصولات شارژ خشک دارای ضمانت طولانی نیستند و دارای دوره گارانتی کوتاه مدت هستند .

 

روش صحیح شارژ گاز مبرد R-410A در کولر گازی

کولرهای گازی به گونه ای طراحی شده اند که هرگز گاز مبرد آنها نشت نکند و کم یا خالی نشود وهرگز به شارژ نیازی نداشته باشند . امادر بعضی موارد به دلیل نگهداری نادرست و نشت گاز مقداری از گاز مبرد یا همه آن از دست می رود و کولر نیاز به شارژ پیدا می کند . قبل از اینکه بخواهید یاد بگیرید چگونه یک کولر گازی را شارژ کنید باید مجوز این کار را داشته باشید . باید طبق دستورات شرکت سازنده کولر را شارژ کرد اما اگر علاقه مندید بدانید یک کولر گازی چگونه شارژ می شود به ادامه این مطلب توجه کنید .

7 مرحله اساسی برای شارژ مناسب سیستم R-410A

برای همه انواع کولر گازی مراحل شارژ مبرد یکسان است .

  1. مطمئن شوید که کولر کاملا از گاز تخلیه شده است . این امر برای عملکرد بهتر کولر گازی بسیار مهم است .

  2. اجزای اصلی را تمیز کنید . از قبیل کویل ها , فیلترها , دمنده ها , کندانسور و اپراتور . دمنده باید بتواند مقدار هوای لازم را جا به جا کند .

  3. جریان هوای مورد نیاز را با تنظیمات توصیه شده شرکت تولید کننده تنظیم کنید .

  4. نوع دستگاه اندازه گیری را مشخص کنید

  5. شیلنگ های تهویه و مانیفولد را قبل از نصب دستگاه ها تهویه کنید . این امر به جلوگیری از ورود هوا به سیستم کمک می کند .

  6. گاز مبرد را اضافه کنید . گاز مبرد R-410A همیشه به صورت مایع اضافه می شوند .(برخلاف R-22 که در حالت های مکایع یا بخار اضافه می شود )

  7. پس از تنظیم شارژ , سیستم را آب بندی کنید .

با فراوانی کولرهایی که در آنها از گاز مبرد R-410A  استفاده شده در بازار و همین طور مزیت های بیشتر استفاده از این دست کولرها در مقابل انواعی که در آن ها از گاز مبرد R-22 استفاده شده است و همین طور نسبت به شارژ خشک , قطعا برای هر کسی انتخاب , کولر های دارای گاز مبرد R-410A می باشد . و باید بگویم شارژ کولر یک کار تخصصی است و یک تکنسین ماهر را می طلبد و بهتر است کسی که این مهارت را ندارد این کار را انجام ندهد . ما به صورت مختصر در این مطلب به این موضوع (شارژ کولر گازی ) پرداختیم و مسلما برای انجام این کار کافی نیست .