چرا داکت اسپیلت اتومات نمی کند؟

چرا داکت اسپیلت اتومات نمی کند؟

هنگام استفاده از داکت اسپیلت ممکن است با مشکلاتی روبرو شوید که می توان به اتومات نکردن داکت اسپیلت به عنوان یکی از رایج ترین و معمول ترین مشکل اشاره کرد. اتومات نکردن یا همان یکسره کار کردن داکت اسپیلت مشکلات جدی تری را به همراه خود خواهد داشت. اتومات نکردن داکت اسپیلت می تواند باعث افزایش دمای کمپرسور شود و در نتیجه شاهد کاهش راندمان دستگاه، افزایش مصرف برق و کاهش خنکی محیط خواهیم بود. اگر به موقع و هرچه سریع تر اقدام به برطرف نمودن یکسره کار کردن داکت اسپیلت نکنیم ، متحمل خسارات سنگین تری مثل سوختن کمپرسور و حتی کل دستگاه خواهیم شد.

 

ما در این مطلب آموزشی قصد داریم به بررسی علت اتومات نکردن داکت اسپیلت و راهکار های مفید در راستای برطرف کردن این مشکل بپردازیم. لازم به ذکر است که شما هیچ گاه نباید بدون داشتن تخصص و مهارت های لازم اقدام به برطرف نمودن چنین مشکلاتی کنید، چرا که ممکن است موجب بروز خسارات بیشتر و جبران ناپذیر شود. با نوین مارکت همراه باشید.

 

علت اتومات نکردن داکت اسپیلت

 

داکت اسپیلت ها مثل انواع کولر های گازی برخلاف کولر های آبی یکسره کار نمی کند ، بلکه از یک سیستم اتوماتیک استفاده می کند:

در داکت اسپیلت های معمولی به این صورت است که وقتی دمای محیط به دمای ایده آل رسید، فعالیت داکت اسپیلت متوقف خواهد شد و دستگاه خاموش می شود و پس از گرم شدن مجدد هوا روشن می شود.

اما در داکت اسپیلت های اینورتر با رسیدن به دمای مطلوب تنها دور کمپرسور پایین تر آمده تا دمای متعادل تری را برای شما ایجاد کند.

در این بخش علت های اتومات نکردن داکت اسپیلت را شرح داده و در مورد آنها توضیح خواهیم داد:

  1. عدم عملکرد صحیح برد کنترل دما
  2. عدم عملکرد صحیح برد کنترل اصلی
  3. عدم عملکرد صحیح برد رله داکت اسپیلت
  4. عدم عملکرد صحیح ترمیستور داکت اسپیلت
  5. عدم عملکرد صحیح ترموستات داکت اسپیلت
  6.  اتصال کوتاه ترموستات
  7. کثیف شدن کویل های کندانسور

 

عدم عملکرد صحیح برد کنترل اصلی

 

می توان گفت برد کنترل اصلی از مهم ترین قطعات داکت اسپیلت است که کنترل عملکرد تمام قطعات را برعهده دارد. برد کنترل اصلی ولتاژ ورودی مورد نیاز تمام قطعات و به خصوص کمپرسور را تامین و کنترل می کند. در صورتی که برد کنترل اصلی دستگاه شما دچار مشکل شود، ولتاژ ورودی به کمپرسور کنترل نشده و باعث یکسره کار کردن کمپرسور خواهد شد.

در نتیجه یکی از علت های اتومات نکردن داکت اسپیلت می تواند خرابی برد کنترل اصلی باشد که در این صورت باید با کمک متخصصین این حرفه اقدام به تعویض برد کنید .

برد اصلی در داکت اسپلیت

عدم عملکرد صحیح ترمیستور

 

ترمیستور وظیفه ی اندازه گیری دقیق دمای محیط را بر عهده دارد. پس از اندازه گیری دمای محیط، به کمپرسور فرمان روشن و یا خاموش شدن می دهد .

ترمیستور پس از برد اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است و پس از برد اصلی حتما به سراغ بررسی ترمیستور بروید، چرا که در صورت وجود مشکل در این قطعه ، نمی تواند به درستی فرمان روشن یا خاموش شدن را به کمپرسور بدهد و باعث اتومات نکردن داکت اسپیلت خواهد شد.

 

عدم عملکرد صحیح ترموستات

 

ترموستات نیز یکی از قطعات مهم در داکت اسپیلت است که وظیفه ی اندازه گیری دمای هوای محیط را بر عهده دارد. وقتی دمای هوا به دمای ایده آل برسد فرمان خاموش شدن، و در صورتی که دمای هوای محیط از شرایط ایده آل فاصله بگیرد فرمان روشن شدن را به داکت اسپیلت می دهد. پس در صورت خرابی این قطعه داکت اسپیلت دچار مشکل شده و اتومات نمیکند .

نشانه های خرابی ترموستات چیست؟

  • دمای اتاق با دمای تنظیم شده در ترموستات تفاوت دارد
  • ترموستات به دمای تنظیم شده نمی رسد
  • ترموستات نمی تواند باعث تغییر دمای داکت اسپیلت شود

در صورت مشاهده اینگونه مشکلات سریعا نسبت به بررسی و تعویض این قطعه اقدام کنید، چرا که به سایر قطعات نیز صدمه خواهد زد.

ترموستات داکت اسپلیت

اتصال کوتاه ترموستات

 

به دلایل متعددی ممکن است ترموستات دچار اتصال کوتاه شود . اتصال کوتاه موجب می شود که ولتاژی به صورت متداوم وارد کمپرسور شود و یکی از علت های اتومات نکردن داکت اسپیلت باشد. در این شرایط به کمک یک مولتی متر جریان ولتاژ را بررسی کنید و در صورت نیاز این قطعه را تعویض کنید.

 

عدم عملکرد صحیح برد کنترل دما

 

برد کنترل دما ، وظیفه ی کنترل دمای محیط را بر عهده دارد که با تامین ولتاژ برق ورودی مورد نیاز کمپرسور و فن این کار را انجام می دهد. در صورتی که برد کنترل دما دچار مشکل شود ولتاژ ورودی به کمپرسور کنترل نشده و بی وقفه به کمپرسور ولتاژ وارد می کند که باعث یکسره کار کردن کمپرسور و یکی از علت های اتومات نکردن داکت اسپیلت است .

هنگامی که داکت اسپیلت شما با مشکل اتومات نکردن مواجه شد، برد کنترل دما یکی از قطعاتی است که باید آن را مورد بررسی قرار داده و درصورت مشاهده خرابی حتما اقدام به تعویض آن کرد، همچنین خرابی برد کنترل دما ممکن است روی عملکرد سایر قطعات تاثیر منفی گذاشته و موجب معیوب شدن ان ها شود.

 

عدم عملکرد صحیح برد رله

 

در صورتی که تمام قطعات دیگر داکت اسپیلت سالم بوده و ازعملکرد صحیح آن ها اطمینان دارید، حالا به سراغ برد رله بروید. برد رله تامین برق و ولتاژ اکثر قطعات و قسمت های داکت اسپیلت را برعهده دارد، پس با بروز مشکل در برد رله، ولتاژ ورودی به کمپرسور کنترل نخواهد شد و یکی از علت های اتومات نکردن داکت اسپیلت خواهد بود.

 

کثیف شدن کویل های کندانسور

 

وظیفه ی کویل های کندانسور جذب گرما از گاز مبرد و در نتیجه عملکرد مطلوب کمپرسور جهت خنک سازی محیط داخلی است و اگر این کویل ها کثیف شده و روی آن ها گرد و غبار بنشیند، نمی تواند وظیفه ی خود را به درستی انجام دهد ، درنتیجه برای خنک کردن محیط داخلی کمپرسور یکسره کار می کند و داکت اسپیلت اتومات نمی کند .

با تمیز نگه داشتن کویل ها از اتومات نکردن داکت اسپیلت جلوگیری کرده و طول عمر دستگاه افزایش می یابد.

کندانسور داکت اسپلیت

 

مزایای خرید از نوین مارکت

 

نوین مارکت از جمله فروشگاه های معتبر اینترنتی در زمینه لوازم خانگی ، واقع در شهرستان بانه است که دارای تنوع بالای محصولات به همراه اصالت کالا و گارانتی پس از فروش استشما می توانید انواع لوازم خانگی مورد نیاز خود را با کمک کارشناسان و با مشاوره رایگان انتخاب نموده و از تخفیف های ویژه نوین مارکت بهره مند شوید. همچنین کالای خریداری شده در کمترین زمان ممکن و به صورت رایگان درب منزل تقدیم شما می شود. عمده فروشی لوازم خانگی بانه با ضمانت اصل بودن کالا ، 7 روز ضمانت بازگشت و پرداخت در محل ، آسودگی خیال شما را در خرید تضمین خواهد کرد.