بهبود کیفیت خواب با همین 11 نکته !

بهبود کیفیت خواب با همین 11 نکته !

شما تقریبا یک سوم از عمرتان را در خواب به سر می‌برید این موضوع خیلی مهم است که در این بازه زمانی شما آرامش خاطر داشته باشید و کیفیت خوابی مطلوب را تجربه کنید، متاسفانه به خاطر سبک زندگی غلط زندگی مدرن این روزها کیفیت خواب اکثر افراد دچار مشکل جدی شده است.

اگر شما نیز جزو افرادی هستید که از شب بیداری‌های گاه و گاه، یا کابوس‌های سرزده کلافه شده‌اید و دنبال راه چاره‌ای برای خلاص شدن از شر این دسته مشکلات هستید به این مقاله خوش آمدید چون قرار است در این مقاله مهم‌ترین راهکارها برای بهبود خواب بزرگسالان را مرور کنیم، برای داشتن خوابی بهتر با نوین مارکت همراه باشید.

 

چطور خواب بهتری داشته باشیم؟

خواب راحت و آسوده یک رویای دست نیافتنی نیست! فقط کافی است راهکارهای ساده بهبود کیفیت خواب بزرگسالان را بدانید و با به کار بستن این تکنیک‌ها به استقبال یک خواب رویایی بروید، بهتر است فرصت را از دست ندهیم و به سراغ مطالعه ادامه این مقاله برویم.

خواب فقط به هنگام خواب آلودگی

برخی از افراد تصور می‌کنندحتی زمانی که سرحال هستند به سراغ رخت‌خواب بروند می‌توانند به راحتی بخوابند در حالی که این طرز فکر کاملا اشتباه است و این کار موجب بد خوابی می‌شود، پیشنهاد می‌شود اگر خواهان داشتن خوابی آسوده و راحت هستید هیچ وقت زمانی که کاملا خواب آلود نشده‌اید به سراغ رخت خواب نروید.

خاموش کردن سروصداها

مغز شما برای داشتن خوابی  آرام و لذت‌بخش نیاز به آرامش دارد، سروصداهای اضافی یکی از مهم‌ترین موانع خواب است بری داشتن خوابی آرام صدای گوشی و تلویزیون را قطع کنید و در اتاقی بخوابید که سروصدای بقیه مزاحم شما نباشد همچنین اگر در اتاقی می‌خوابید که سروصدای کوچه به داخل آن می‌آید بهتر است از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید تا از شر سروصدا خلاص شوید.

گوشی در رخت‌خواب ممنوع

اگر شما نیز جزو دسته افرادی هستید که عادت دارید داخل رخت خواب با گوشی سرگرم شوید بهتر است از همین حالا این عادت بد را کنار بگذارید چون کارکردن با گوشی در رخت‌خواب روی مغز شما اثر منفی می‌گذارد و خواب شما را مختل می‌کند پس چنانکه می‌خواهید خوابی آرام بدون بیدار شدن‌های ناگهانی و کابوس‌های آزار دهنده داشته باشید بردن گوشی به رخت‌خواب را فراموش کنید.

پرهیز از خوردن شام سنگین

یکی از عادات بدی که اکثر بزرگسالان پیش از خواب دارند این است که شام خیلی سنگینی می‌خورند و همین شام سنگین برای آن‌ها ایجاد دردسر می‌کند، اگر شما نیز این عادت بد را دارید بهتر است از همین حالا به فکر ترک آن باشید چون شام سنگین قبل خواب مشکلات زیادی را از جمله رفلاکس معده، کابوس دیدن، بیدارشدن‌های گاه‌وبی‌گاه و ... را برای شما ایجاد می‌کند

استفاده از کولر گازی

گرما و سرمای بیش از حد هر دو به یک اندازه می‌تواند خواب شمارا مختل کند با توجه به سروصداهای آزاردهنده کولر های آبی این کولر برای سرمایش اتاقی که شما قصد دارید در آن بخوابید پیشنهاد نمی‌شود، بهترین راه برای سرمایش هوا و داشتن خوابی آرام و لذت بخش استفاده از کولر گازی است.

کولر گازی یک خواب رویایی را به شما هدیه می‌دهد اما اگر قصد خرید کولر گازی را دارید به این نکته مهم توجه کنید که حتما توان کولرگازی که می‌خواهید بخرید با مساحت خانه یا اتاق شما تناسب داشته باشد تا سرمایش اتاق و خانه شما به راحتی به حد مطلوب برسد.

خواب نیمروزی را تعطیل کنید

اگرعادت دارید که بعد از ظهرها چند ساعتی را چرت بزنید پس تعجب نکنید که در پایان شب در رخت‌خواب غلت بزنید و با بی‌خوابی دست وپنجه نرم کنید! خواب نیمروزی خستگی روزانه شما را از بین می‌برد و انرژی مضاعف برای شما تولید می‌کند و به همین دلیل با خواب نیمروزی خواب شبانه خوبی نخواهید داشت پس بهتر است بیخیال آن شوید.

لطفا الکل نخورید

شاید مشروبات الکلی در کوتاه مدت حس شعف و سرمستی به شما هدیه دهد اما خواب شبانه شما را نابود خواهد کرد اما خواب شبانه شما را نابود خواهد کرد اگر به فکر داشتن خوابی آرام و بدون دردسر هستید بهتر است برای همیشه مصرف الکل را فراموش کنید.

ورزش مرتب داشته باشید

ورزش، راز طلایی سلامت خواب بزرگسالان است، با ورزش منظم مغز شما فعالیت شدید را تجربه می‌کند و این فعالیت به شادابی بالا منجر می‌شود، ورزش کافی ذهن و جسم شمارا خسته می‌کند و بدن شما را آماده خوابی راحت و آسوده می‌کند اگر می‌خواهید خوابی راحت و لذت‌بخش داشته باشید از همین حالا به فکر ثبت نام در باشگاه باشید.

سحر خیز باشید!

شما نمی‌توانید تا ساعت 12 ظهر بخوابید و توقع داشته باشید که در هنگام ساعت 9 شب به خوابی عمیق فرو روید! برای اینکه بتوانید در هنگام شب خوابی آرام و عمیق را تجربه کنید باید شب‌ها دست به کار شوید و با تنظیم کردن آلارم تلفن همراه برای صبح زود، آماده سحر خیز شدن شوید.

منظم باشید

یکی از روش‌های خیلی ساده اما محبوب برای بهبود کیفیت خواب، منظم بودن است، بهتر است برای بیدار شدن از خواب و به خواب رفتن ساعت معینی را در نظر داشته باشید با اینکار مغز شما عادت می‌کند که سر ساعت مشخصی به خواب رود، برای تنظیم ساعت خواب عجله نکنید و توقع نداشته باشید در یک شب خواب شما منظم شود، برای اینکار صبر داشته باشید و در بازه زمانی حدود یک ماه می‌توانید به نظم خواب مدنظرتان برسید.

رختخواب خیلی نرم ممنوع

تشک یا تخت خوابی که خیلی نرم باشد نیز یکی از عواملی است که منجر به بدخوابی شما می‌شود، برای اینکه خوابی راحت و آسوده داشته باشید سعی کنید که در جایی بخوابید که خیلی نرم نباشد تا آرامش شما در زمان خواب حفظ شود البته اگر عادت کردید که در تخت خواب خیلی نرم بخوابید مشکلی وجود ندارد و نیازی به استفاده از رخت خواب سفت نیست.

 

خرید کولر گازی بانه

خواب آرام و بدون دردسر یکی از رویاهای دست نیافتنی بزرگسالان است که شاید شما نیز این آرزو را داشته باشید، اگر شما هم درگیر بی‌خوابی یا بدخوابی هستید می‌توانید با تکنیک‌های معرفی شده در این مقاله برای همیشه از شر بدخوابی خلاص شوید و خوابی آرام و لذت بخش را تجربه کنید.