5 قدم اصلی برای نگهداری از کولر گازی که حتما باید بدانید

5 قدم اصلی برای نگهداری از کولر گازی که حتما باید بدانید

با شروع فصل تابستان، به جهت خنک سازی هوای منزل از اصلی ترین کارهایی که در هر منزلی انجام می شود، راه اندازی مجدد کولر گازی است. اما قبل از به کار انداختن سریع کولر گازی، بهتر است که به تمیزکردن و آماده سازی دستگاه تهویه مطبوع بپردازید. در واقع، داشتن یک برنامه زمانی منظم و روتین برای تعمیر و نگهداری کولر گازی خود به صورت پیوسته یکی از پربازده ترین کارهای خانه است.

دو نتیجه بسیار عالی را از انجام مستمر این کار دریافت میکنید. مورد اول: کولر گازی به صورت روان و بدون مشکل کار می کند و شما را خنک نگه می دارد، مورد دوم: در هزینه قبض انرژی نیز صرفه جویی بالایی می کنید. دلیل این قضیه آنست که با  تحت تعمیر و نگهداری منظم قرار گرفتن کولر گازی، بازده آن بالا نگه داشته می شود و به نوبه خود، انرژی کمتری مصرف می کند. با رعایت آن، در اینجا پنج نکته برای نگهداری کولر گازی وجود دارد که می توانید به تنهایی انجام دهید.

 

اهمیت نگهداری پیشگیرانه کولر گازی

اهمیت تعمیر و نگهداری منظم کولر گازی ها ی گازی را  زمانی متوجه می شوید که در عمل، طول عمر آنها تا چند سال افزایش یافته است و همچنین کاهش هزینه های مصرف انرژی و افزایش قابلیت اطمینان به میزان بالایی صورت گرفه است. 5 موردی که در ادامه به آن می پردازیم را شما در خانه با رعایت تمام اقدامات احتیاطی مانند پوشیدن تجهیزات ایمنی و خاموش کردن منبع تغذیه دستگاه، به تنهایی میتوانید انجام دهید. اما در صورتی که انجام موردی برایتان دشوار بود حتما از کسی که متخصص این کار است کمک بگیرید.

1- بیرون کولر گازی را تمیز کنید

به دلیل آن که یک قسمتی از کولر گازی در بیرون از منزل و در معرض هوای آزاد قرار می گیرد، احتمال اینکه گرد و غبار و و مواردی مانند پسماند، علف های هرز و حتی حشرات خشک شده را در خود جای دهد زیاد است. عدم توجه به تمیز کردن این موارد، ظرفیت کولر گازی و جریان هوا به شکل چشمگیری کاهش می یابد.

تمیز کردن دستگاه کاملاً ساده است. هنگامی که منبع تغذیه AC را قطع کردید، از یک شیلنگ باغبانی برای حذف زباله ها و سایر تجمعات استفاده کنید. با این حال، از استفاده از شیلنگ قوی خودداری کنید زیرا می تواند به برخی از قسمت های ظریف کولر گازی آسیب برساند.

2- پاک کردن/تعویض فیلتر هوا

یکی از مهمترین وظایف تعمیر و نگهداری کولر گازی تمیز نگه داشتن فیلتر هوا یا تعویض آن در صورت لزوم است. اگر فیلتری که برای کولر گازی استفاده می کنید،  چندبار مصرف است، می توانید فیلتر را تمیز کنید و در غیر این صورت، باید آن را به طور کامل تعویض کنید. تعداد انجام این کار در ماه و سال ارتباط نزدیکی به محیط زندگی شما دارد. هر اندازه در محیط آلودتری مثل شهر های بزرگ زندگی می کنید، تعداد انجام این کار باید بیشتر باشد. به طور کلی، یک بار در ماه در فصول تابستان و زمستان و همچنین هر دو ماه یک بار در  فصول پاییز و بهار باید تمیز کردن و یا تعویض فیلتر هوا صورت گیرد.

چرا تمیز کردن/تعویض فیلتر هوا بسیار مهم است؟ برای شروع، اگر با خاک، گرد و غبار و مواد حساسیت زا مسدود شود، جریان هوا کاهش می یابد. این باعث می شود کولر گازی شما بار زیادی را به جهت کار کردن تحمل کند. فیلتر مسدود شده

همچنین ممکن است آلودگی، گرد و غبار و مواد حساسیت‌زا را به هوایی که تنفس می‌کنید منتقل کند، بنابراین شما و خانواده‌تان را در معرض خطر ابتلا به آسم و آلرژی قرار می‌دهد.

3- تمام سیم کشی ها را بررسی کنید

قبل از انجام این مرحله، به جهت رعایت موارد ایمینی، منبع تغذیه کولر گازی را قطع کنید. سپس پانل دسترسی واحد کندانسور خود را بردارید و بررسی کنید که آیا عایق ذوب شده یا سیم سوخته و شکسته وجود دارد یا خیر. سوئیچ کنتاکتور را پیدا کنید و ببینید که آیا دارای حفره های عمیق است؟ اگر چنین است، حتما آن را جایگزین کنید. سپس در ادامه با دقت، اتصالات الکتریکی را در سراسر آن بررسی کنید که سیمی شل شده در سیستم نباشد.

4- فن کندانسور را بررسی کنید

فن واحد کندانسور برای عملکرد صحیح آن بسیار مهم است. برای بررسی اینکه آیا به درستی کار می کند یا خیر، برق کولر گازی دیواری خود را خاموش کنید و تیغه های فن را برای هر گونه نشانه ای از خرابگی ویا ترک بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه مشکل فوراً فن را تعویض کنید. صاحبان کولر گازی های قدیمی‌تر ممکن است برای عملکرد بهتر و نرم تر دستگاه نیاز به روغن کاری  موتور فن واحد داشته باشند.

5- ترموستات را بررسی کنید

یکی از مهم ترین موارد در هر چک لیست مربوط به  نگهداری کولر گازی، بررسی صحت عملکرد ترموستات برای حفظ دمای ایده آل در خانه شما است. در صورتی که از ترموستات مکانیکی قدیمی استفاده می کنید، بدانید که سرمایه گذاری در یک ترموستات قابل برنامه ریزی کاملاً ارزشش را دارد.

برای مثال، می‌توانید آن را طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی کسی در خانه نیست، دما را افزایش دهد و نیم ساعت قبل از بازگشت به خانه، آن را به سطح دلخواه کاهش دهد. به این ترتیب، به یک محیط راحت باز می‌گردید و در انرژی صرفه‌جویی می‌کنید که در غیر این صورت برای راه‌اندازی کولر گازی خود تمام روز را باید صرف می کردید.

همانطور که قبلاً ذکر شد، انجام همه موارد ذکر شده، برای افرادی که اولین بار است اقدام به نگهداری کولر گازی می کنند، بسیار زیاد است. بنابراین اگر متوجه شدید که انجام هر موردی برایتان دشوار است، حتما از یک متخصص کولر گازی برای انجام آن استفاده کنید. برای انجام انواع تعمیرات می توانید از فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی بانه کمک بگیرید.

.مطمئن ترین راه برای جلوگیری از تعمیرات تهویه مطبوع، نگهداری منظم آن است. با تعمیر و نگهداری پیوسته و منظم، نه تنها کولر گازی  بدون وقفه کار می کند، بلکه باعث صرفه جویی زیادی در انرژی و هزینه شما می شود.