علت خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت

علت خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت

آیا تا به حال با خاموش شدن ناگهانی سیستم سرمایشی خود مواجه شده‌اید؟ تصور کنید که بعد از یک روز کاری سخت به خانه ‌برمی‌گردید و تمایل دارید تا بدون هیچگونه مانع یا دغدغه‌ای از هوای خنک لذت ببرید اما یک مرتبه با خاموش شدن داکت اسپلیت (Ducted Split) مواجه می‌شوید. بدون شک در چنین شرایطی باید علت اصلی خاموش شدن ناگهانی را بررسی کرد و برای برطرف کردن آن اقدام نمود.

 

در این مقاله ما قصد داریم تا 10 علت رایج خاموش شدن ناگهانی Ducted Split را بررسی نماییم و راهکارهایی جهت پیشگیری از مشکلات فنی آن ارائه کنیم. اگر شما هم به طول عمر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی خود اهمیت می‌دهید، تا آخر مطالب همراه نوین مارکت باشید.

 

10 علت رایج خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت چیست ؟

 

همانطور که می‌دانید وظیفه داکت اسپلیت‌های کانالی، تهویه مطبوع هوای خانه تا دمای مشخص شده است. نحوه کار Ducted Split بدین صورت می‌باشد که بعد از آنکه دمای محیط به دمایی که مشخص کرده‌اید رسید، موتور دستگاه به طور خودکار خاموش می‌شود و تا اینجای کار مشکلی وجود نخواهد داشت. اما مشکل اصلی زمانی است که دمای اتاق به دمای مطلوب نرسیده و سیستم تهویه مطبوع به یکباره خاموش می‌شود.

 

به طور کلی، دلایل زیادی برای خاموش شدن داکت اسپلیت‌های سقفی وجود دارد و پیدا کردن علت اصلی آن، کار دشواری نیست. برخی از این دلایل به شرح زیر است :

 

  • 1.    مشکلات کندانسور کندانسور (condenser) در حکم قلب داکت اسپلیت‌های کانالی است و وظیفه تقطیر را بر عهده دارد. این جزء ضروری، بخار داغ کمپرسور را خنک و تبدیل به مایع می‌کند. بازدهی پنل بیرونی و خارجی داکت اسپلیت‌‌ها یا همان کندانسور به مرور زمان، با تجمع گرد و غبار، کاهش می‌یابد. برای رفع این مشکل، لازم است که کندانسورها به طور کامل و در بازه زمانی منظم تمیز شوند. این اقدام پیشگیرانه مانع از بروز خسارات بیشتر می‌شود و از این طریق می‌توان طول عمر دستگاه تهویه مطبوع را افزایش داد.

 

  • 2.    یخ زدگی یکی دیگر از علت‌های خاموش شدن ناگهانی داکت اسپلیت‌ها، یخ زدگی یونیت داخلی است. این مشکل بیشتر در قسمت‌هایی مانند : اواپراتور پنل داخلی و لوله‌های ورودی و خروجی آن به وجود می‌آید و یکی از علت‌های این پدیده را می‌توان کم شدن گاز، انسداد لوله‌ها یا عدم وجود جریان هوا در کویل اواپراتورها دانست. زمانی که یک بخش یا بخش‌های مختلفی از دستگاه دچار برفک می‌شوند، بهترین راهکار برای یافتن منشأ اصلی این است که با متخصصین تماس بگیرید؛ زیرا بررسی صحیح این مشکل و رفع آن نیازمند وسایل تخصصی و علم کافی است.

 

  • 3.    خرابی کمپرسور کمپرسور یکی از حیاتی‌ترین قطعات این سیستم تهویه مطبوع به شمار می‌رود و عمل گردش و چرخش گاز مبرد را بر عهده دارد. برند های معتبری چون داکت اسپلیت ایوولی در مقایسه با دیگر برندها کمتر دچار خرابی کمپرسور می شوند. بروز مشکل در این قطعه یا جمع شدن گرد و غبار در پنل خارجی باعث افزایش دمای بیش از حد کمپرسور و در نهایت منجر به خاموش شدن خودکار داکت اسپلیت کانالی می‌شود. شما می‌توانید با سرویس سیستم سرمایشی و گرمایشی در بازه زمانی منظم، از قطعات داخلی این دستگاه محافظت کنید و از بروز مشکلات مختلف از جمله خاموش شدن ناگهانی پیشگیری نمایید.

 

  • 4.    خرابی سنسور دما همانطور که می‌دانید Ducted Split از اجزاء متفاوتی تشکیل شده است و سنسور دما یا ترمیستور یکی از این اجزاء است که نقش پررنگی در تشخیص دمای محیط و لوله‌های درون دستگاه بر عهده دارد. این قطعه، اطلاعات به دست آمده از محیط اطراف را به برد ارسال می‌کند. برد داکت اسپلیت نیز براساس داده‌ها و اطلاعات ترمیستور، دستورهای لازم برای ادامه یا توقف کار دستگاه را به موتور ارسال خواهد کرد. به بیان دیگر، سنسور دما نسبت به تغییرات دما حساس است و وظیفه اصلی آن ارتباط مداوم با برد می‌باشد. بدین ترتیب، زمانی که این قطعه دچار اختلال می‌شود، هر لحظه دستور خاموش شدن به برد و موتور ارسال خواهد شد و تنها راه برطرف کردن این مشکل، تعویض سنسور دما است.

 

  • 5.    کثیف بودن فیلتر هوا یکی دیگر از قسمت‌های مهم Ducted Split که نقش اساسی در عملکرد دستگاه دارد، فیلتر هوا است که وظیفه دریافت غبار و ذرات و موجود در هوا و تصفیه هوا را برعهده دارد. فیلترها بر روی کویل پنل قرار می‌گیرند و باید فاقد از هرگونه آلودگی و گرد و غبار باشند؛ زیرا آلودگی فیلترها و ورود هوای آلوده به کمپرسور یا کویل باعث بروز آسیب های جدی و پرهزینه می‌شود.

 

به طور کلی، زمانی که فیلترها کثیف هستند؛ اختلالاتی در عملکرد دستگاه به وجود می‌آید و یکی از این اختلالات، روشن و خاموش شدن متناوب موتور است. از سوی دیگر، کثیف بودن فیلترها باعث می‌شود تا هوا به خوبی در درون لوله‌های دستگاه جریان پیدا نکند و هوای سرد در داخل پنل باقی بماند که نتیجه آن یخ زدگی لوله‌ها خواهد بود. تمیز کردن فیلتر داکت اسپلیت یکی از مراحل سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی است که باعث افزایش طول عمر دستگاه و راندمان آن می‌شود.

 

  • 6.    اختلال در عملکرد برد کنترلر یکی از رایج‌ترین مشکلات سیستم‌های تهویه مطبوع مرتبط به برد کنترلر است. برد کنترلر با وجود آنکه از نظر اندازه کوچک است، یک قسمت مهم برای سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی به شمار می‌آید که وظیفه انتقال فرمان به داکت اسپلیت‌های سقفی را بر عهده دارد. در صور بروز اختلال یا خرابی این قطعه، دستورات به طور اشتباه ارسال می‌شوند و عملکرد داکت اسپلیت‌ با مشکل مواجه خواهد شد.

 

  • 7.    پریدن فیوز پریدن فیوز سیستم تهویه مطبوع یکی از مشکلات الکترونیکی است که خبر از مشکلات جدی در Ducted Split می‌دهد. از سوی دیگر، نوسانات برقی و پریدن ناگهانی فیوز می‌تواند به مدار داخلی آسیب بزند.

 

  • 8.    عدم کارایی در سیم رابط سیم کشی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی از جمله داکت اسپلیت‌ها باید با دقت و حساسیت بالا و توسط افراد حرفه‌ای و کاربلد انجام شود؛ زیرا در صورت سیم کشی غیر اصولی و نادرست، مشکلات و اختلالاتی در عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع  مانند خاموش شدن ناگهانی، تولید صدای زیاد، روشن نشدن، مصرف برق زیاد و... به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر، سیم کشی سیستم‌های تهویه مطبوع یکی از مهم‌ترین و حائز اهمیت‌ترین مراحل نصب سیستم سرمایشی و گرمایشی است و باید توسط افرادی انجام شود که دانش فنی و تجربه بالا دارند. همچنین، در صورت مشاهده قطعی در سیم رابط دستگاه از تکنیسن‌های با تجربه بخواهید تا در اسرع وقت، برای تعویض کابل، اقدام نمایند.

 

  • 9.    سوختن موتور موتور سیستم تهویه مطبوع، یک قطعه مهم است که وظیفه خنک کردن دستگاه را بر عهده دارد و در صورت بروز خرابی یا سوختن آن، دستگاه به طور کامل فاقد کارایی می‌شود. در چنین شرایطی، تکنیسن با بررسی شرایط موتور، تشخیص می‌دهد که موتور دستگاه قابل تعمیر است یا خیر!

در صورتی که موتور نیم سوز شده باشد، می‌توان آن را تعمیر و در هزینه‌ها صرفه جویی کرد. اما در صورت سوختن کامل موتور، باید آن را به طور کامل تعویض نمود.

 

  • 10.    گرفتگی لوله مویی در سیستم‌های تهویه مطبوع، فشار مبرد در خروجی کندانسور توسط لوله مویی شکسته می‎شود. مایع خنک کننده بعد از عبور از کندانسور و گذشتن از لوله‌ مویی، در اثر کاهش فشار به شکل گاز در می‌آید. گاهی اوقات در اثر گرفتگی لوله‌های مویی، سیستم تهویه مطبوع به طور ناگهانی خاموش می‌شود.

 

نکاتی کاربردی در رابطه با رفع مشکل خاموش شدن داکت اسپلیت

 

اگر سیستم تهویه مطبوع شما هم به طور ناگهانی خاموش شده است، رعایت نکات زیر به شما کمک خواهد کرد :

  1. قبل از هرگونه اقدام، از وصل بودن جریان برق، سلامت سیم‌ها، اتصال برق ساختمان و برق رسانی صحیح به دستگاه مطمئن شوید.
  2. همانطور که در مطالب فوق عنوان شده است، ترموستات یکی از قطعات مهم در سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی است که نقشی پررنگ در خاموش شدن ناگهانی آن‌ها بر عهده داد؛ لذا مطمئن شوید که دمای ترموستات را به درستی تنظیم کرده‌اید.
  3. هر چند وقت یکبار، فیلتر هوا را به طور کامل تمیز کنید.
  4. مسیر گردش گاز و سلامت رله را بررسی نماید و در صورتی که مشکل از کمپرسور یا فن بود؛ از یک تکنسین کمک بگیرید.
  5. با توجه به آنکه امکان تعمیر و عیب یابی اورلود (داغ شدن بیش از حد سیم پیچ کمپرسور) وجود ندارد، تنها راهکار برای رفع مشکل، تعویض این قطعه می‌باشد.
  6.  گاهی اوقات در اثر عوامل مختلف، اتصالات لوله‌های مسی در محل شیر دچار نشتی می‌شوند که نتیجه آن روغن ریزی و کاهش گاز مبرد است که در اسرع وقت باید توسط تکنسین رفع شود

 

بهترین‌ داکت اسپلیت‌ از بانه

 

بانه یکی از بزرگترین واردکننده‌های انواع لوازم خانگی در کشور است که با بیش از چند دهه فعالیت، موفق شده تا نیاز تمامی اقشار جامعه در هر رده سنی را تامین نماید و یک خاطره به یاد ماندنی از خرید برای مشتریان خود رقم بزند. اگر شما هم تمایل دارید تا کالای مورد نظرتان را با حداقل قیمت، همراه با تضمین اصل بودن کالا تهیه نمایید، از شما دعوت می‌کنیم تا به وب‌سایت نوین مارکت بانه رفته و از محصولات دیدن فرمایید.

 

نوین مارکت، یکی از فروشگاه‌های بانه است که با عرضه محصولات خانگی اصل به سراسر ایران در تلاش است تا سهمی کوچک در تامین نیازهای هم‌وطنان عزیز و تضمین آرامش و آسایش آن‌ها داشته باشد. شما می‌توانید بعد از بررسی مشخصات محصولات در فروشگاه اینترنتی نوین مارکت، تنها با یک کلیک، محصول مورد نظرتان را به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرید و پس از کسب اطمینان از اصالت کالا، هزینه را پرداخت نمایید.

از دیگر دلایل محبوبیت نوین مارکت می‌توان به ارائه ضمانت اصل بودن کالا و ارائه گارانتی معتبر 5 ساله شرکتی اشاره کرد که شامل 2 سال خدمات تعویض و 3 سال خدمات پس از فروش می‌شود. نوین مارکت در روزهای سرد و گرم سال، همراه شما خواهد بود.