داکت اسپلیت کم مصرف

داکت اسپلیت کم مصرف

یکی از پرطرفدار‌ ترین و محبوب‌ ترین سیستم‌ های كولر اسپیلت، داکت اسپلیت کم مصرف است که برای تولید هوای خنک در تابستان و هوای گرم در زمستان برای کلیه فضاها در یک واحد آپارتمان کاربرد دارد. این تجهیزات در چند دهه اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته و افراد زیادی در محیط کار خود یا آپارتمان‌ ها از داکت اسپلیت استفاده می‌ کنند.

داکت اسپلیت ها، جایگزین خوبی برای کولر گازی‌ های پر مصرف است و کانال‌ های اجرا شده در داخل سقف کاذب، دمای محیط مورد نظر را به شرایط آسایش شما و دلخواه تنظیم شده ترموستات می‌رساند. اما این سیستم از چه قسمت‌ هایی تشکیل شده و چگونه کار می‌ کند؟ در ادامه این مقاله از نوین مارکت به توضیح این مطالب می‌ پردازیم.

 

داکت اسپلیت چیست؟

 

اساس کار داکت اسپلیت‌ ها بر روی سیکل تبرید تراکمی است و ساختمان چندان پیچیده‌ای ندارد. اجزای این سیستم شامل کمپرسور، شیر انبساط، کندانسور و اواپراتور است. داکت اسپلیت‌ ها از دو بخش یونیت داخلی یا هواساز و یونیت خارجی یا کندانسور تشکیل شده اند و یونیت خارجی آن در محیط بیرون و یونیت داخلی داکت اسپلیت درون سقف کاذب نصب می شوند. این دو بخش سیستم با استفاده از یک جفت لوله مسی به یکدیگر متصل شده اند. هوای سرد یا گرمی که در سیستم داکت اسپلیت کم مصرف تولید خواهد شد، به وسیله کانال های هوا در اتاق های ساختمان توزیع می شود.

 

بخش کندانسور، یونیت خارجی سیستم بوده و معمولا شامل دینام، فن، موتور و دیگر تجهیزات سیستم است. بخش اصلی تنظیم دما داکت اسپلیت توسط کمپرسور آن انجام می شود.

 این اجزا باعث می‌ شوند کمپرسور قابلیت انتقال مبرد گازی را به هواساز داشته باشد. مبردی که در داکت اسپلیت استفاده می‌ شود، گاز فریون است. باید اشاره کنیم که داکت اسپلیت‌ ها برای سرمایش و گرمایش، عملکردی هم‌چون کولرهای گازی داشته، اما با این تفاوت که بصورت پنهان در سقف قرار می گیرند و ظرفیت بالاتری نسبت به کولرگازی را می توانند فراهم کنند.

 

داکت اسپلیت ها از نظر مصرف انرژی

 

در حالت کلی دو نوع داکت اسپلیت وجود دارد:

  1. داکت اسپلیت اینورتر (inverter) یا مصرف انرژی با گرید A : در نوع A از داکت اسپلیت‌ ها، از کمپرسورهایی استفاده می‌ شود که سرعت متغیر دارند و این موضوع باعث می شود در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشد. در این نوع از کمپرسورها، در صورتی که دما کاهش پیدا کند، به صورت اتوماتیک دور کمپرسور کمتر می شود و با افزایش دما نیز دور کمپرسور افزایش پیدا می کند. در واقع کمپرسور اینورتر یا کم مصرف، تا حدودی یک کمپرسور هوشمند تلقی شده و متناسب با ظرفیت مورد نیاز، نیاز کاربران و دمای دلخواه آن ها کار می کند.
  2. نوع معمولی یا مصرف انرژی با گرید B : در مقابل داکت اسپلیت‌ های کم مصرف، داکت اسپلیت هایی وجود دارند که از نوع B بوده و در هر زمان با یک سرعت و دور ثابت کار می کنند؛ بدون توجه به نیاز کاربر و ظرفیت لازم. در نتیجه این اتفاق باعث می شود میزان مصرف برق افزایش پیدا کند.

 

چرخه گرمایش و سرمایش داکت اسپلیت

 

خوب است اشاره کنیم که عملکرد خنک سازی داکت اسپلیت مانند اسپلیت یا کولر گازی است. با این تفاوت که اثر گرمایشی آن با روش دیگر انجام می‌شود. در چرخه گرمایشی داکت اسپلیت، مبرد گازی در کندانسور گرم شده و از طریق لوله های مسی به سمت یونیت داخلی و کویل های موجود در آن هدایت می‌ شود و پس از آن هوایی را که از محیط اتاق وارد یونیت داخلی شده، گرم می¬ کند. روی این هوا فرآیندی انجام می شود دمای آن افزایش پیدا کرده و از طریق کانال و فن، دوباره به اتاق باز می‌گردد.

روش دیگر سیکل داکت اسپلیت، مانند کویل آب گرم است. در این روش آب گرم از سمت پکیج و موتورخانه وارد یونیت داخلی می‌ شود و دما هوای موجود در یونیت داخلی، در تماس با این کویل گرم افزایش پیدا می کند و بعد، از طریق کانال و دریچه وارد فضای اتاق ها می شود.

چرخه سرمایش داکت اسپلیت به این طریق است که در بخش کندانسور، گاز مبرد خنک می شود و پس از آن به کمک لوله های مسی به سمت شیر انبساط هدایت می‌ شود. پس از آن برای گرفتن حرارت محیط آماده شده و به سمت هواساز انتقال داده می‌شود. در هواساز یا یونیت داخلی، مبرد گازی گرمای هوا را گرفته و در نهایت هوا خنک می شود. هوای خنک شده به وسیله فنی که درون یونیت داخلی تعبیه شده است، به کانال های منشعب که مسیر رفت و آمد هوا هستند، منتقل میشوند. وظایف این کانالها است که هوای خنک را از طریق دریچه ها به داخل فضای اتاق مورد نظر بفرستند.

 

مزیت‌ های داکت اسپلیت های کم مصرف

 

استفاده از داکت اسپلیت ها مزیت های زیادی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • تامین گرمایش و سرمایش چند فضا با استفاده از یک دستگاه و پخش هوا به وسیله سیستم کانال کشی
  • سرمایش و گرمایش بهتر و مطلوب تر
  •  استفاده از این سیستم در داخل سقف کاذب و عدم اشغال فضای بیشتر
  •  داشتن هزینه اولیه و تعمیر و نگهداری کمتر اسپلیت کانالی نسبت به سیستم های چیلر و فن کویل و VRF
  • امکان ارائه داکت اسپلیت با کویل آب گرم و صرفه جویی در مصرف برق و تهیه سیستم گرمایشی به صورت جداگانه و حذف شوفاژها
  •  تصفیه کردن هوا با استفاده از فیلترهای قابل شستشو
  • امکان تزریق هوای تازه به محیط به وسیله کانال ورودی داکت اسپلیت
  • کنترل کردن دما از طریق ترموستات دیواری که قابلیت نصب ترموستات هوشمند در برخی از برندها وجود داشته و می توان از طریق گوشی نیز به آن‌ها وصل شد و از راه دور تنظیم دما را انجام داد.
  • کاهش طول لوله کشی و عدم نیاز به تجهیزاتی مانند پمپ، مبدل و برج خنک کن
  • جدا شدن هر واحد از یکدیگر
  • نصب و راه اندازی راحت تر نسبت به سایر سیستم ها
  • عدم اشغال فضا در محل موتور خانه یا روی بام نسبت به سیستم های چیلر، هواساز و غیره
  • حذف سیال واسطه (آب) در مقایسه با سیستم چیلر

 

خرید داکت اسپلیت کم مصرف در نوین مارکت

 

نوین مارکت به عنوان یکی از شرکت های انحصاری وارد کننده داکت اسپیلت در بازار، کالایی اصل و باکیفیت را به مشتریان عرضه می کند. شما در هر نقطه ای از ایران که باشید به راحتی می توانید به صورت تک و عمده کالای خود را سفارش دهید و آنرا رایگان درب منزل تحویل بگیرید. قیمت داکت اسپلیت در نوین مارکت بسیار پایین تر از جاهای دیگر است چرا که نوین مارکت خود یکی از وارد کننده های اصلی انواع کولر گازی است.  همچنین با خرید از نوین مارکت می توانید از از خدمات پس از فروش بهره مند شوید.