تفاوت بین کولر گازی اینورتر و کولر گازی غیر اینورتر

تفاوت بین کولر گازی اینورتر و کولر گازی غیر اینورتر

در این مقاله از نوین مارکت به تفاوت بین کولر گازی اینورتر و کولر گازی غیر اینورتر که منظور همان کولر گازی معمولی است می پردازیم. برای دریافت جواب سوالات خود همراه ما باشید.

 

تفاوت بین کولر گازی اینورتر و کولر گازی غیر اینورتر

 

هنگام انتخاب یک سیستم سرمایشی یا گرمایشی، می‌توان از دو نوع اصلی کولر گازی استفاده کرد: اینورتر و غیر اینورتر. تفاوت اصلی بین این دو در نحوه عملکرد کمپرسورهای آنها است. کولرهای گازی اینورتر از کمپرسورهایی استفاده می‌کنند که توانایی تنظیم سرعت خود را دارند، به این معنا که می‌توانند به طور پیوسته تنظیمات دما را دنبال کنند و فقط در صورت نیاز به سرعت بالاتری از توانایی کمپرسور استفاده می‌کنند. این نوع کولرها به دلیل عملکرد پویا و بهینه کمپرسور، به مصرف انرژی کمتری نیاز دارند و عمر مفید بیشتری دارند.

 

در مقابل، کولرهای گازی غیر اینورتر از کمپرسورهایی با سرعت ثابت استفاده می‌کنند که در هنگام فعالیت، به سرعت خود نمی‌توانند تنظیمات دما را دنبال کنند. به عبارت دیگر، این کمپرسورها همواره با سرعت ثابتی کار می‌کنند و هنگامی که دما به مقدار تعیین شده رسید، خاموش می‌شوند و دوباره هنگام نیاز به سرمایش یا گرمایش، مجدداً فعال می‌شوند. این باعث می‌شود که مصرف انرژی این نوع کولرها بیشتر باشد و همچنین از لحاظ عمر مفید، ممکن است کمترین باشد.

 

اینورتر inverter چیست ؟

 

تکنولوژی اینورتر (Inverter) در کمپرسورهای استفاده شده در کولرهای گازی و دیگر دستگاه‌های الکتریکی، یک نوع فناوری است که به طور مداوم و به صورت پیوسته توانایی تنظیم سرعت و توان مصرفی را دارد. در واقع، با استفاده از اینورتر، کمپرسورها قادرند به میزان دقیقی توانایی تنظیم فشار و دبی را داشته باشند، که این امر منجر به بهره‌وری بالاتر از انرژی و کاهش صدا می‌شود.

به عنوان مثال، در کولرهای گازی اینورتر، کمپرسورها به طور پیوسته سرعت خود را تنظیم می‌کنند تا دمای مطلوب را حفظ کنند. این به معنای این است که در صورتی که دما به مقدار تعیین شده رسید، کمپرسور به سرعت کمتری کار می‌کند و از مصرف انرژی کمتری برخوردار است. این عملکرد بهینه‌سازی شده باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش عمر مفید دستگاه و کاهش سطح صدا می‌شود.

به طور کلی، فناوری اینورتر در دستگاه‌های الکتریکی مانند کولرهای گازی، یخچال‌ها، و وسایل خانگی دیگر، بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی را تضمین می‌کند و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

 

معنی اینورتر در کولر گازی

 

در کولرهای گازی، مفهوم اینورتر به توانایی کمپرسور در تنظیم پیوسته و دقیق فشار و دبی را توصیف می‌کند. به عبارت دیگر، اینورتر در کولر گازی به کمپرسور این امکان را می‌دهد که به طور مداوم و به صورت پیوسته، سرعت خود را تنظیم کرده و دمای مطلوب را حفظ کند. این فناوری منجر به بهره‌وری بالاتر از انرژی، کاهش هزینه‌های انرژی و صدا، و افزایش عمر مفید کولر گازی می‌شود.

 

تفاوت کولر گازی اینورتر با معمولی

 

تفاوت کولر گازی اینورتر با مدل‌های معمولی (غیر اینورتر) در چندین جنبه مشخص است که در زیر به صورت کامل و دقیق بررسی می‌شود:

  •  عملکرد کمپرسور

 در کولرهای گازی اینورتر، کمپرسورها قادر به تنظیم پیوسته فشار و دبی هستند، به این معنا که سرعت خود را به دقت با توجه به نیازهای سرمایشی یا گرمایشی فضا تنظیم می‌کنند. در مقابل، کولرهای گازی معمولی دارای کمپرسورهای با سرعت ثابت هستند که در هنگام فعالیت، به سرعت مشخصی کار می‌کنند و هنگام رسیدن به دمای تعیین شده، خاموش می‌شوند.

  • مصرف انرژی

بهره‌وری انرژی یکی از نقاط برجسته کولرهای گازی اینورتر است. با توانایی تنظیم پیوسته فشار کمپرسور، کولرهای اینورتر مصرف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند در مقابل، کولرهای معمولی، به دلیل کار با کمپرسورهای با سرعت ثابت، مصرف انرژی بیشتری دارند. کولر گازی اینورتر باعث 73 درصد کاهش مصرف برق می شود. اول اینکه با مانع شدن از روشن و خاموش شدن پشت سر هم موتور کولر گازی، برق لازم برای راه اندازی دوباره کولرگازی حذف می شود، به این دلیل که موتور اینورتر به جای روشن و خاموش شدن، در مواقع عدم نیاز،  با دور بسیار پایین و کمترین مصرف برق به کار خود ادامه می دهد. دلیل دیگر این است که کولر گازی اینورتر دارای 3 دور موتور می باشد، در صورتی که نیاز به استفاده از کل ظرفیت موتور نباشد دستگاه خود به طور هوشمند از یک سوم توان موتور استفاده می کند. این ویژگی در حالی است که کولر گازی های قدیمی، از لحظه ی روشن شدن از تمام ظرفیت توان خود اسفاده می کنند. این مکانیسم باعث می شود کولر گازی کم مصرف باشد و در هزینه برق کمتری بابت آن بپردازید.

  • صدا

کولرهای گازی اینورتر به دلیل تنظیم پیوسته کمپرسور و کار با سرعت متغیر، صدای کمتری تولید می‌کنند. این در مقایسه با کولرهای معمولی که هنگام روشن شدن کمپرسور، با سرعت ثابت خود، صدای بالاتری تولید می‌کنند، مشاهده می‌شود.

  • عمر مفید

به دلیل کمترین فشار بر روی کمپرسور و سیستم، کولرهای گازی اینورتر معمولاً دارای عمر مفید بیشتری هستند. علاوه بر این، کولرهای اینورتر به عنوان یک دستگاه پیشرفته‌تر، معمولاً دارای گارانتی بلندتری نیز هستند.

  • قابلیت سرمایش و گرمایش بهتر

به دلیل توانایی کمپرسورهای اینورتر در تنظیم دما به طور دقیق و پیوسته، کولرهای گازی اینورتر قابلیت سرمایش و گرمایش بهتری دارند. این باعث می‌شود که در تنظیم دمای دلخواه، بیشترین راحتی و کارایی را ارائه دهند.

  • استفاده از جریان DC به جای جریان AC

در موتور کولر گازی های اینورتر به جای استفاده از جریان AC از جریان DC استفاده می شود که باعث می شود از مغناطیس های دائمی استفاده کند که در مقایسه با آهن ربای القایی مصرف برق خیلی کمتری دارند. این موتورها چون از جریان مستقیم DC استفاده می کنند نیازی به راه اندازی اولیه ندارند و در ضمن الکترو موتور کولر گازی با کمترین توان و سرعت کم راه اندازی می شوند و درصورت نیاز و به مرور می توان سرعت و توان آن را بالا برد. به دلیل استفاده از جریان مستقیم برق در این الکترو موتورها امکان کنترل سرعت وجود دارد و توان موتور کولر گازی با توجه به نیاز دستگاه تنظیم می شود که برای حفظ سرمای محیط نیاز به استفاده ازحداکثر توان موتور کولر گازی نیست و در بیشتر وقت ها موتور کولر گازی با توان پایین و مصرف برق کمتر کار می کند و هوای سرد و خنک به محیط می دهد.

به طور کلی، کولر گازی اینورتر نسبت به مدل‌های معمولی، از نظر عملکرد، بهره‌وری انرژی، کارایی و صدا، بهبودهای قابل توجهی دارد که از آن به عنوان یک انتخاب پیشرفته‌تر در تأمین نیازهای سرمایشی و گرمایشی فضاها می‌توان استفاده کرد.

 

نقش اینورتر در کولر گازی

 

تکنولوژی اینورتر در کولر گازی به عنوان یک اصل مهم در بهبود عملکرد و بهره‌وری انرژی این دستگاه‌ها مطرح است. نقش اصلی اینورتر در کولر گازی به طور خلاصه به این صورت است:

  • تنظیم پیوسته فشار و دبی

اینورتر در کولر گازی به کمپرسور این امکان را می‌دهد که به صورت پیوسته و دقیق فشار و دبی گاز را تنظیم کند. به این ترتیب، کمپرسور قادر است با توجه به نیاز فعلی سیستم، فشار مناسب را ایجاد کند و دبی گاز را به طور متناسب با فضای مورد نیاز عرضه کند.

  • کاهش مصرف انرژی

از آنجایی که کمپرسور در کولر گازی اینورتر قادر است فشار و دبی را به طور پیوسته تنظیم کند، این دستگاه قادر است به طور دقیق میزان انرژی مورد نیاز را برای سرمایش یا گرمایش فراهم آورد. این باعث می‌شود که کولر گازی اینورتر به صورت کلی از انرژی کمتری برای اجرای عملکرد خود استفاده کند، که این در نهایت به کاهش هزینه‌های انرژی و حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

  • کاهش صدا

با توجه به فشار و دبی پیوسته کمپرسور در کولر گازی اینورتر، تغییرات ناگهانی در سرعت کمپرسور وجود ندارد که معمولاً منجر به تولید صداهای ناخواسته می‌شود. به این ترتیب، کولر گازی اینورتر تحت شرایط عادی به صورت کلی صدای کمتری تولید می‌کند، که این امر به تجربه کاربری بهتر و راحت‌تر کمک می‌کند.

  • ایجاد شرایط بهره‌وری بهتر

با توجه به توانایی کمپرسور در تنظیم دقیق فشار و دبی، کولر گازی اینورتر قادر است در شرایط متنوعی از جمله دمای بیرون و نیازهای متفاوت فضاها بهره‌وری بهتری داشته باشد. این امر منجر به کارکرد بهینه‌تر کولر گازی در تمام طول سال می‌شود و از نظر اقتصادی و عملکردی مزیت‌های قابل توجهی را به ارمغان می‌آورد.

 

تفاوت کولر گازی اینورتر با روتاری

 

روتاری یک نوع از کمپرسور کولر گازی است. علاوه بر روتاری، کمپرسور های اسکرال و پیستونی نیز در ساخت انواع کولر گازی بر اساس کلاس آب و هوایی، عملکرد کولر گازی و ... استفاده می گردد. در مقاله ایی تحت عنوان تفاوت کولر گازی موتور سنگین و سبک به تفصیح به شرح انواع موتور های کولر های گازی پرداخته ایم و و تفاوت آن ها، مزایا و معایب و کاربردشان را مورد بررسی قرار داده ایم.

از طرفی دیگر، اینورتر یک فناوری است که مجزا از نوع کمپرسور در ساخت کولر گاری مورد استفاده قرار می گرد. به صورت مثال کولر گازی روتاری هم با فناوری اینورتر و هم بدون فناوری اینورتر ساخته می گردد. پس مفاهیم اینورتر و روتاری اصولا جنس آن ها باهم متفاوت بوده و شبیه هم نیستند.

 

عیب یابی کولر گازی اینورتر

 

عیب یابی کولر گازی اینورتر نیاز به رویکردهای خاصی دارد که با توجه به ماهیت پیچیده و فنی این دستگاه‌ها، ممکن است چالش‌هایی را به دنبال داشته باشد. در زیر به برخی از نکات مهم در عیب یابی کولر گازی اینورتر اشاره می‌کنیم.

 

خطا

توضیح

خطاهای نمایشگر یا کد‌های خطا

بیشتر کولر گازی‌های اینورتر دارای نمایشگرهایی هستند که خطاها یا مشکلات عملکردی را نشان می‌دهند. در صورتی که کد خطا یا پیامی نمایش داده شود، می‌توان با مطالعه دستورالعمل‌های تولید کننده و یا کتابچه راهنمای کاربر، به تعیین مشکل و راه‌حل آن پرداخت.

بررسی قطعات الکترونیکی و مدارات

یکی از مشکلات رایج در کولر گازی‌های اینورتر، عیب و ایراد در قطعات الکترونیکی مانند مدارهای الکترونیکی، سنسورها و ترانسیستورها است. بررسی و تست این قطعات الکترونیکی به صورت دقیق و با استفاده از ابزارهای مناسب می‌تواند به تعیین مشکل و رفع آن کمک کند.

 

 

همچنین، مراجعه به کتابچه راهنمای کاربر و دستورالعمل‌های تعمیراتی توسط فنی‌های متخصص می‌تواند در عیب یابی و رفع مشکلات کولر گازی اینورتر موثر باشد. در صورتی که عیب یابی و تعمیر این دستگاه‌ها به دستان ناتوانی شما باشد، توصیه می‌شود به تعمیرکار مجرب و متخصص مراجعه کنید تا مشکل را به درستی تشخیص دهد و رفع کند.

 

سخن پایانی

 

تفاوت بین کولر گازی اینورتر و کولر گازی غیر اینورتر نه تنها در مصرف انرژی و عملکرد، بلکه در تجربه کاربری و کارایی آنها نیز مشهود است. کولر گازی اینورتر با توانایی تنظیم پیوسته فشار و دبی گاز، بهره‌وری بیشتری را ارائه می‌دهد و در نتیجه به صرفه‌تر و کارآمدتر است. از طرفی، کولر گازی غیر اینورتر با سیستم کمپرسور ساده‌تر، هزینه کمتری دارد اما عملکرد و کارایی آن پایدارتر نیست. در انتخاب بین این دو، نیازها و شرایط خاص خود را به دقت مورد بررسی قرار داده و تصمیمی که بهترین توازن بین کارایی، هزینه و کاربری را ارائه می‌دهد، بگیرید.

 

استفاده از کولر گازی های اینورتر به دلیل مصرف برق کمتر و سرما دهی بهتر که دلیل آن تغییر توان موتور کولر گازی است موجب استفاده ی هر چه بیشتر این کولر گازی ها در سراسر جهان شده است. شرکت ها و تولید کننده های زیادی اقدام به تولید کولر گازی کرده اند که برای مثال شرکت های اجنرال، ال جی،سامسونگ و غیره می باشند و لازم به ذکر است که کولر گازی اجنرال یکی از پر فروش ترین کولرگازی ها در سراسر جهان می باشد که دلیل آن زیبایی در طراحی و استهلاک و طول عمر موتور آن می باشد. اگر قصد خرید کولر گازی و یا داکت اسپلیت اینورتر را دارید، فروشگاه اینترنتی نوین مارکت در فروش انواع کولر گازی و داکت اسپلیت اینورتر و سیستم‌های سرمایشی-گرمایشی دیگر، سابقه‌ای طولانی دارد و با دغدغه‌های خریداران این نوع محصولات به‌خوبی آشنا است.

 

اصل بودن کالای انتخابی همیشه دغدغه همه ما در خرید اجناس خارجی بوده و هست. ما این مشکل را به روشی ساده حل کرده‌ایم: شما می‌توانید پس از خرید از ما و تحویل گرفتن سفارش خود در محل، که با ارسال رایگان انجام می‌شود، ابتدا از اصالت کالا اطمینان پیدا کنید و سپس مبلغ مربوطه را بپردازید.

 

مورد دیگر که از نگرانی‌های همیشگی مشتریان، به‌ویژه در زمان خرید اینترنتی و مخصوصا در مورد برندهای معروف است، قیمت محصول می باشد. در کشور ما تقریبا هر کالایی از قیمت ارز تأثیر می‌پذیرد. در چنین وضعیتی، محصولات وارداتی که جای خود دارند و قیمت داکت اسپلیت و کولر گازی اینورتر هم از این شرایط مستثنی نیست. بااین‌حال نوین مارکت امکان آن را دارد که کولر گازی بانه  را با قیمتی کم و منصفانه، با ادعای پایین‌ترین قیمت بازار، در اختیار مشتریان بگذارد. این امر به‌خاطر آن است که نوین مارکت مستقیماً این محصولات را وارد کشور می کند.