تاثیر هوای خنک کولر گازی بر عملکرد مغز انسان

تاثیر هوای خنک کولر گازی بر عملکرد مغز انسان

مطالعات علمی در حوزه ی عصب شناسی نشان میدهد که تنش گرمایی و رطوبت زیاد میتواند عملکرد ذهنی را مختل کند، برای مثال اعتقاد بر این است که دمای بالا ممکن است منجر به اختلال شناختی شود.

اخیرا مطالعاتی برروی سربازانی که به مدت حداقل یک سال در شرایط کویری به سر برده اند انجام شد ، در این مطالعه تاثیر منفی تنش گرمایی بر عملکرد شناختی این سربازان  مورد بررسی قرار گرفت.

ارزیابی حافظه و عملکرد شناختی این سربازان نشان دهنده کاهش عملکرد شناختی آن ها بود. کاهش توجه، تمرکز حافظه کلامی و عملکرد روانی حرکتی در این سربازان برجسته تر بود.

 

محققان در مطالعه ای دیگر به تاثیر منفی طوفان های شن و ماسه و گرد و غبار بر عملکرد شناختی کودکان پرداختند.

نتیجه این پژوهش این بود که مادرانی که در دوران بارداری در معرض طوفان های شن و ماسه و گرد غبار بوده اند صاحب فرزندانی شده اند که در مقایسه با کوکان دیگر نمرات کمتری در آزمون ریاضی کسب میکنند همچنین در شمارش و صحبت  کردن با مشکلاتی روبرو بوده اند، یافته ها حاکی از آن است که این نوع آب و هوا عملکردهای شناختی نسل بعد را هم به خطر می اندازد.

 

انواع کولر گازی های استاندارد دارای فیلتر تصفیه هوا هستند، به صورتی که هر گونه گرد و غبار معلق در هوا را از بین میبرند و این موضوعباعث جلوگیری از بیماری ها و خطراتی ناشی از این ریز گرد ها میشود.

با این حال نتایج حاصل از تحقیقات علمی در مورد اثرات دما بر عملکردهای شناختی ضد و نقیض است.

در مطالعه ای تاثیر درجه حرارت بر عملکرد شناختی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بررسی شد‌.افراد سالم به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند.

محققان به بررسی دما و وضعیت های شناختی در هردو گروه پرداختند.

نتیجه آزمایش به این صورت بود که در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز برخلاف افراد سالم درجه حرارت بالاتر منجر به وخیم تر شدن وضعیت شناختی در آنها شد.

این یافته ها تأیید کرد که دمای هوای بالا در فضای باز منجر به شیوع تشدید علائم بالینی و فعالیت ضایعه T2 در افراد مبتلا به این بیماری می شود (ضایعات T2 نشان دهنده نقاط سفید مشاهده شده توسط MRI است که برای تشخیص و ردیابی پیشرفت مولتیپل اسکلروز استفاده می شود).

با توجه به عملکردهای شناختی در هوای سرد ، مطالعات هم اختلال و هم پیشرفت را نشان داده اند، یافته ها نشان میدهد که زمستان به بیدار کردن ذهن کمک میکند و باعث میشود واضح تر فکر کنیم.

میدانیم که منبع اصلی مغز برای انرژی گلوکز است، پس با کاهش گلوکز عملکرد مغز به خطر می افتد، انرژی یا همان گلوکز برای تنظیم دمای بدن هم استفاده میشود بخصوص در شرایط بسیار گرم یا بسیار سرد.

به نظر میرسد برای خنک شدن بدن انرژی (گلوکز) بیشتری لازم است تا گرم شدن، در نتیجه درجه حرارت بالا باعث کاهش انرژی و مقادیر گلوکز میشود و عمل کرد مغز را مختل میکند، افزایش دما خطر ابتلا به اختلالات روانی بخصوص در افراد مسن را نیز افزایش میدهد. سپاس از شما که نوین مارکت را همراهی کردید.